Bezwaren
Als het gaat over bezwaren tegen besluiten bieden we bezwaarmakers als regel de mogelijkheid van een informeel gesprek (mediation) aan. Vaak is deze informele wijze van afhandeling succesvol en is behandeling in een onafhankelijke bezwarencommissie niet meer nodig. De afgelopen jaren wordt ruim 70% van de bezwaren ingetrokken zonder dat deze commissie zich over de zaak hoeft te buigen. Dit percentage is redelijk constant en geldt ook voor 2024. Deze werkwijze wordt ook ingezet in andere situaties, zoals bij conflicten tussen inwoners onderling, tussen ondernemers en inwoners en tussen inwoners/ondernemers en gemeente.
Preventie
Om bezwaarprocedures en conflicten zoveel mogelijk te voorkomen wordt zowel in het sociaal als in het fysieke domein steeds vroeger in het proces contact gelegd met betrokkenen. In het sociaal domein door negatieve besluiten/afwijzingen vroegtijdig met inwoners te bespreken en uitleg te geven. In het fysieke domein vooral door inwoners/de omgeving vroegtijdig te informeren over en te betrekken bij (te nemen) besluiten. Bij het fysieke domein speelt ook de uitvoering van de Omgevingswet een rol. Initiatiefnemers wordt gevraagd om de omgeving zo vroeg en volledig mogelijk mee te nemen, waardoor bezwaarprocedures verderop in het traject zo veel mogelijk kunnen worden voorkomen. Onze mediators of gespreksbegeleiders spelen ook een procesrol of een inhoudelijk rol bij de uitvoering van de Omgevingswet. Het gaat met name om de toepassing van hun mediation- of gespreksvaardigheden in de verschillende overlegsituaties.
Zo worden de intaketafels voorgezeten door mediators of gespreksbegeleiders of worden zij ook ingeschakeld bij de beoordeling van de haalbaarheid van een initiatief of gesprekken naar aanleiding van een ingediende zienswijze.
Schaarse vergunningen
Er zijn voorbereidingen getroffen voor een inventarisatie. Doel hiervan is om vast te stellen of en waar wijzigingsvoorstellen en aanpassingen in het werkproces/werkprocessen nodig zijn.