Geachte Gemeenteraad
Het College van Burgemeester en Wethouders biedt u de jaarstukken 2024 van de gemeente Noordoostpolder aan. Deze jaarstukken vormen het sluitstuk van de cyclus van planning en control en geven een gedetailleerd overzicht van de financiële en beleidsmatige prestaties van het afgelopen jaar. Wij vertrouwen erop dat u deze vaststelt en ons decharge verleent. Decharge dient tot het verlenen van ontslag van interne aansprakelijkheid (de aansprakelijkheid van het college tegenover de gemeente) voor informatie verkregen uit de jaarstukken.
Financieel 2024
Het boekjaar 2024 wordt afgesloten met een positief resultaat van € 1.905.834 op een totale omzet exclusief de mutaties in de reserves van € 201.234.039.
Dit resultaat is op de volgende wijze tot stand gekomen:
* € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Begrotings- afwijkingen |
1. Fysieke leefomgeving | -24.079 | -27.079 | -19.905 | -7.174 |
2. Sociale leefbaarheid | -14.027 | -14.361 | -13.996 | -365 |
3. Economische ontwikkeling | -2.626 | -4.670 | -2.074 | -2.596 |
4. Dienstverlening en besturen | -3.614 | -3.831 | -4.339 | 508 |
5. Financiën | -884 | -1.028 | -1.057 | 29 |
6. Krachtig Noordoostpolder | -50.275 | -48.232 | -49.437 | 1.205 |
Saldo van de programma's | -95.506 | -99.203 | -90.806 | -8.397 |
Lokale heffingen | 14.821 | 14.705 | 14.849 | -144 |
Saldo financieringsfunctie | 1.132 | 3.377 | 3.429 | -52 |
Dividend | 50 | 94 | 94 | - |
Algemene uitkeringen | 107.940 | 113.003 | 113.737 | -734 |
Overhead | -20.167 | -20.137 | -19.037 | -1.100 |
Onvoorziene lasten | -100 | - | - | - |
Vennootschapsbelasting | - | 37 | -312 | 349 |
Saldo Alg. dekkingsmiddelen | 103.676 | 111.079 | 112.760 | -1.681 |
Saldo voor mutaties reserves | 8.170 | 11.876 | 21.954 | -10.078 |
Toevoegingen aan reserves | -15.871 | -30.990 | -35.810 | 4.820 |
Onttrekkingen aan reserves | 8.525 | 19.525 | 15.763 | 3.762 |
Saldo mutatie reserves | -7.346 | -11.465 | -20.047 | 8.582 |
Resultaat voor bestemming | 824 | 411 | 1.906 | -1.496 |
Het totale resultaat wordt voor het grootste deel veroorzaakt door incidentele zaken. Het is voor een aantal verschillen nog niet te schatten welk effect deze hebben op de begrotingsuitvoering 2025 en verder.
Voorbeelden van voordeel zijn lagere energielasten, hogere legesopbrengst. Daarnaast is de uitwerking van de decembercirculaire van invloed. Voorbeelden van nadelen zijn de invoering van de Omgevingswet, dotatie aan voorziening pensioenen en extra lasten Sociaal Domein.
Terugkijkend op 2024 is het college trots op:
Omgevingsvisie
In 2024 is de Omgevingsvisie Noordoostpolder 2050 unaniem vastgesteld door de gemeenteraad. Daarvoor hebben we een uitgebreid en zorgvuldig proces doorlopen. Iedereen die mee wilde doen, heeft gelegenheid gehad om zijn of haar inbreng te leveren. In de zomer van 2023 heeft in ieder dorp een stand gestaan waar bewoners werden aangesproken en belangstellenden hun ideeën konden geven. Daarnaast liep een digitale enquête om meningen te peilen. In het najaar 2023 werden organisaties uitgenodigd voor een bijeenkomst met verschillende tafelsessies. En in het voorjaar vond een inloopavond plaats waarbij iedereen welkom was. Tot slot was er natuurlijk gelegenheid om zienswijzen in te dienen op het ontwerp. Al deze participatiemomenten leverden bij elkaar heel veel reacties en betrokkenheid op. Resultaat is een voor Noordoostpolder herkenbaar en gedragen document dat kansen biedt naar de toekomst.
Ontwikkelstrategie Werklocaties Noordelijk Flevoland
Daarnaast is in 2024 de Ontwikkelstrategie Werklocaties Noordelijk Flevoland vastgesteld door zowel de gemeenteraad van de Noordoostpolder als die van Urk. Een gezamenlijke ontwikkelstrategie voor de beide gemeenten, dat is uniek en daar zijn we trots op. Er is veel dat ons bindt en veel dat ons als Noordelijk Flevoland uniek maakt. Ondanks of eigenlijk dankzij die verschillen is het gelukt om na een intensief participatietraject met alle partners een gezamenlijke ontwikkelstrategie te schrijven voor onze werklocaties. Noordelijk Flevoland vormt daarmee een strategische alliantie die vanuit de gedachte van de brede werkvaart en de triple helix benadering inzet op een duurzaam en toekomstbestendig Noordelijk Flevoland.
In het verlengde hiervan hebben voor de Noordoostpolder het Ontwikkelperspectief Bedrijventerreinen Gemeente Noordoostpolder opgesteld, waarin richting wordt gegeven aan potentiële plekken voor inbreiding, revitalisering en uitbreidingen. Hierbij is nadrukkelijk ingezet om het bieden van ruimte voor lokaal gebonden ondernemers in de dorpen.