Programma's

Programma 1 - Fysieke Leefomgeving

Programma omschrijving

Dit programma gaat over de zorg voor de fysieke leefomgeving.

Programma doelstelling

Een bruisende, veilige en duurzame leefomgeving.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Roger de Groot

Openbare orde en veiligheid
IGW

Toon van Steen

Bouwen en Wonen
Ruimtelijke Ordening
Vernieuwing wijken en dorpen
Grondbeleid & grondexploitaties
Stadshart Emmeloord
Programma Omgevingswet
Project Dokter Jansenpark

Wout Jansen

Toezicht en handhaving

René van Amersfoort

Energie, duurzaamheid, milieu en afval
Mobiliteit & infrastructuur
Beheer en onderhoud openbare ruimte

Reguliere bedrijfsvoering

Inzameling huishoudelijk afval
Afval van bewoners wordt huis-aan-huis opgehaald. Daarnaast kunnen inwoners hun afval wegbrengen naar de milieustraat. De gemeente biedt deze voorzieningen aan. Dat is een wettelijke taak. Vanzelfsprekend werken wij ook in de komende jaren door aan het verminderen van restafval en aan het verbeteren van de afvalscheiding. De aandacht ligt daarbij steeds meer op afvalscheiding, hergebruik en circulariteit.

Inrichting en beheer openbare ruimte
Groenvoorzieningen, wegen, bruggen, waterpartijen, bossen, riolering en alles wat daarbij hoort (straatverlichting, verkeersborden etc.) zijn onderdelen van de openbare ruimte. De gemeente legt die voorzieningen aan en onderhoudt ze.

Maatregelen treffen ten behoeve van de verkeersveiligheid
Samen met andere partijen maken we verkeersdeelnemers bewust van veiligheid in het verkeer. Bijvoorbeeld door verkeersexamens voor scholieren met Veilig Verkeer Nederland en overleg met de ouderenbonden. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor een veilige inrichting van de infrastructuur en worden er jaarlijks verbeteringen doorgevoerd ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Regisseren van het lokale veiligheidsbeleid
Als gemeente regisseren we het veiligheidsbeleid. We werken daarbij nauw samen met partners op het gebied van veiligheid, zorg en ondermijning. Dat doen we zowel lokaal als regionaal, zoals in het Zorg- en Veiligheidshuis, de Veiligheidsregio Flevoland en met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum. Met onze eigen boa’s en gebiedsregisseurs hebben we “ogen en oren” in de wijk. We kunnen daardoor snel (signalen van) overlast oppakken en aanpakken. Dat doen we in nauwe samenwerking met de wijkagenten en jongerenwerkers. Doorlopend besteden we aandacht aan preventie, bijvoorbeeld door informatie te geven over woninginbraak of middelengebruik. Indien nodig zetten we het bestuurlijk instrumentarium in om overlast en/of criminaliteit aan te pakken. In april 2024 heeft de gemeenteraad het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 Dronten, Noordoostpolder, Urk vastgesteld.

Crisisbeheersing
Onder regie van de veiligheidsregio bevorderen we de fysieke veiligheid van onze inwoners. De veiligheidsregio heeft met het ’Regionale beleidsplan 2021-2024’ de koers van de afgelopen jaren voortgezet.

Vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven openbare orde en veiligheid
Wij behandelen vergunningen en houden toezicht op naleving van regels die de openbare orde en veiligheid beschermen, zoals de regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook behandelen we aanvragen voor verschillende soorten activiteiten (evenementen, horeca, etc.).

Het (laten) opstellen van het eerste (deel)omgevingsplan
Vanaf 2024 werken we voor het eerst met het omgevingsplan. We blijven hier doorlopend aan werken. Het omgevingsplan vervangt de huidige bestemmingsplannen. In het omgevingsplan staan regels over de gehele fysieke leefomgeving. Daarmee heeft het een bredere reikwijdte dan de huidige bestemmingsplannen. Het gaat dan bijvoorbeeld om woningbouwlocaties en bedrijventerreinen. Het omgevingsplan is meestal het toetsingskader voor omgevingsvergunningen.

Omgevingsvergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven
Voor het bouwen/gebruiken van een bouwwerk of het gebruiken van gronden is meestal een omgevingsvergunning nodig. De omgevingsvergunning kan bestaan uit verschillende activiteiten, waaronder bouwen, milieu, natuur en ruimte. De aanvragen worden meestal door de gemeente behandeld. De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek (OFGV) behandelt de aanvragen met de activiteit milieu. Wij houden toezicht op verleende omgevingsvergunningen en handhaven waar nodig. De OFGV houdt toezicht op de omgevingsvergunningen voor de activiteit milieu en handhaaft waar nodig.

Prestatieafspraken maken met woningcorporaties
Wij maken afspraken met woningcorporaties over de uitvoering van het woonbeleid. Dit is een wettelijke taak vanuit de Woningwet. Woningcorporaties richten zich vooral op hun kerntaak: mensen met een laag inkomen goed en betaalbaar kunnen laten wonen. De afspraken gaan over kwaliteit, kwantiteit, betaalbaarheid, duurzaamheid, bijzondere doelgroepen en leefbaarheid.

Geografische informatie op orde houden
Wij houden geografische informatie bij. Die informatie gebruiken we voor besluiten en andere activiteiten. Dat doen wij met digitale plattegronden en luchtfoto’s. Dit gebeurt volgens de wettelijke regels, zoals de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).

Verstrekken van leningen voor de woningmarkt
We geven verschillende leningen om bewoners op de woningmarkt te helpen. De starterslening biedt starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier extra geld te lenen. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis en de (eerste) hypotheek bij de bank. De blijverslening is bedoeld voor eigenaren die hun woning bijvoorbeeld levensloopgeschikt willen maken.

Bouw- en woonrijp maken van woningbouwgronden en bedrijventerreinen
Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen waarvan de grond in ons eigendom is, maken wij klaar voor gebruik. Dat betekent: grondwerk, (bouw)wegen aanleggen e.d. en in een latere fase: bestrating, verlichting en groen aanleggen.

Gronduitgifte
Voor nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen is grond nodig. Die wordt aangekocht en daarna in kavels verkocht. Meestal doen wij dat zelf en soms laten wij dat aan de markt over. In dat geval maken wij met een (project)ontwikkelaar afspraken over de woningbouwprogrammering, de openbare ruimte etc. Dit wordt vastgelegd in een overeenkomst.

Beleidsreferentie

  • DNA voor de dorpen
  • Beleid arbeidsmigranten Noordoostpolder
  • Structuurvisie Noordoostpolder 2025
  • DNA Emmeloord
  • Woonvisie Noordoostpolder: Kansen Grijpen
  • Prestatieafspraken over sociale huurwoningen
  • Strategische Opgaven en Strategische Koers Omgevingsvisie
  • Ontwikkelperspectieven woningbouw Noordoostpolder 2021-2026
  • Verkenning groeiambitie Noordoostpolder
  • Beleidsplan VTH Noordoostpolder 2020-2023
  • Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 (BOR), met aanvulling van 2021
  • Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland 2023-2026
  • Visie op detailhandelsstructuur Mobiliteitsvisie 2050
  • Mobiliteitsplan 2030
  • Watertakenplan 2019-2024
  • Koersdocument ‘Op naar 60 kg restafval in 2025’
  • Integraal Veiligheidsbeleid Dronten, Noordoostpolder en Urk 2024-2027
  • Regionaal Beleidsplan 2021-2024 veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi & Vechtstreek
  • Managementplan Werelderfgoed Schokland en omgeving 2020-2025
  • Erfgoednota
  • Visiedocument Noordoostpolder Energieneutraal
  • RES 1.0 Flevoland Energie met beleid
  • Nota Verbonden Partijen
  • Nota Regionale Samenwerking en Public Affairs
  • Transitievisie Warmte
  • Beleidskader Zon in de polder (partiële herziening structuurvisie)

Verbonden partijen

GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek

GR Veiligheidsregio Flevoland

Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

76.822.531

42,2%

56.918.188

25,5%

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2025 14:42:08 met de export van 07/14/2025 14:31:58