De voortschrijdende digitalisering van de samenleving vraagt van gemeenten een moderne, veilige en flexibele informatievoorziening. Digitalisering van onze overheidsprocessen is noodzakelijk om als organisatie goed te kunnen blijven functioneren, ook in het belang voor onze inwoners, ondernemers en instellingen. Onze dienstverlening vindt steeds meer digitaal plaats en de meeste gegevens worden alleen nog digitaal opgeslagen. De beschikbaarheid van onze ICT-voorzieningen is daarbij een belangrijke randvoorwaarde.
In 2024 is het project De Moderne Werkplek is gestart. Dit project richt zich op het verbeteren van onze digitale werkomgeving en het uitfaseren van Citrix. Het doel is om een moderne, efficiënte, veilige en gebruiksvriendelijke werkomgeving te creëren die voldoet aan de behoeften van onze organisatie en medewerkers. Met behulp van Microsoft 365 ontwikkelen we onze digitale werkomgeving waarbij gezamenlijk, gelijktijdig en plaatsonafhankelijk aan documenten kan worden gewerkt. Hiervoor is een datamigratietraject gestart. Het beheer en de opslag van documenten wordt meer eenduidig ingericht en er vindt een overgang plaats naar Microsoft Teams. Voor het overzetten van data is externe hulp aangetrokken. In het najaar van 2024 zijn de eerste clusters succesvol gemigreerd. De rest van de organisatie staat ingepland voor 2025.
In het afgelopen jaar zijn de volgende belangrijke Saas-migraties gerealiseerd:
1. Het zaaksysteem;
2. Het documentmanagementsysteem;
3. Het datadistributiesysteem.
De verouderde Oracle server omgeving en software is geüpgraded naar de nieuwste versie. Ook is de aanbesteding en implementatie van het Monitoring Detection en Response (MDR), in het kader van het versterken van security en informatieveiligheid, gerealiseerd.
De multifunctionele printers van het gemeentehuis, de -werf, de Werkcorporatie en de balieprinters bij het KCC zijn vervangen. Hiervoor hebben we deelgenomen aan een aanbesteding van de VNG.
We zijn gestart met een heroriëntatie op telefonie omdat het contract van onze telefonieapplicatie eind 2025 afloopt. We onderzoeken de behoefte en wensen van de organisatie. We verkennen de ontwikkelingen op het gebied van telefonie via internet en Microsoft Teams. De uiteindelijke besluitvorming en implementatie van het te kiezen systeem volgt in 2025.
We zijn gestart met een pilot waarbij inwoners -die hiervoor hebben gekozen- hun post digitaal ontvangen via de Mijn Overheid berichtenbox. Wij willen hiermee de berichtenbox van Mijn Overheid beter benutten en de fysieke post beperken. Deze ontwikkeling wordt doorgezet in 2025.