Programma 6 Krachtig Noordoostpolder
Sociaal Domein | bedragen x € 1.000 | |||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | ||
Taakveld | 2024 | 2024 | 2024 | |
Lasten | ||||
6.6 | Materiële voorzieningen | 2.711 | 2.503 | 2.610 |
6.71A | Hulp bij het huishouden | 5.119 | 4.738 | 4.685 |
6.71B | Begeleiding (WMO) | 2.916 | 3.497 | 3.787 |
6.72 | (<2023) Maatwerkdienstverlening | - | - | - |
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | 1.771 | 3.382 | 3.814 |
6.72B | Jeugdhulp behandeling | 2.141 | 3.017 | 2.786 |
6.72C | Jeugdhulp dagbesteding | 1.026 | 926 | 959 |
6.72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | 197 | 67 | 67 |
6.73A | Pleegzorg | 899 | 1.060 | 1.001 |
6.73B | Gezinsgericht | 1.500 | 1.830 | 2.062 |
6.73C | Jeugdhulp met verblijf overig | 3.166 | 2.340 | 2.385 |
6.74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 2.918 | 3.582 | 3.669 |
6.74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 461 | 551 | 711 |
6.74C | Gesloten plaatsing | 319 | 426 | 537 |
6.81A | Beschermd wonen (WMO) | 38 | 151 | 42 |
6.82 | (<2023) Geëscaleerde zorg 18 | - | - | - |
6.82A | Jeugdreclassering | 1.195 | 951 | 912 |
6.82B | Jeugdreclassering | 94 | 69 | 65 |
Ondersteunen | 26.470 | 29.089 | 30.092 | |
6.3 | Inkomensregelingen | 17.493 | 20.983 | 21.532 |
6.4 | Begeleide participatie | 5.993 | 6.306 | 6.291 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 3.274 | 3.819 | 4.124 |
6.71C | Dagbesteding (WMO) | 1.711 | 1.893 | 1.817 |
Meedoen | 28.470 | 33.002 | 33.764 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 10.984 | 8.646 | 7.531 |
6.2 | Wijkteams | 2.430 | 2.445 | 2.507 |
7.1 | Volksgezondheid | 2.579 | 2.712 | 2.629 |
Voorkomen | 15.994 | 13.803 | 12.667 | |
Totale lasten | 70.934 | 75.894 | 76.523 | |
Baten | ||||
6.6 | Materiële voorzieningen | 64 | 69 | 89 |
6.71A | Hulp bij het huishouden | 353 | 353 | 346 |
6.71B | Begeleiding (WMO) | - | - | - |
6.72 | (<2023) Maatwerkdienstverlening | - | - | - |
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | - | 70 | 82 |
6.72B | Jeugdhulp behandeling | - | - | - |
6.72C | Jeugdhulp dagbesteding | - | - | - |
6.72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | - | - | - |
6.73A | Pleegzorg | - | - | - |
6.73B | Gezinsgericht | - | - | - |
6.73C | Jeugdhulp met verblijf overig | - | - | - |
6.74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | - | - | - |
6.74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | - | - | - |
6.74C | Gesloten plaatsing | - | - | - |
6.81A | Beschermd wonen (WMO) | 95 | 944 | 683 |
6.82 | (<2023) Geëscaleerde zorg 18 | - | - | - |
6.82A | Jeugdreclassering | - | - | - |
6.82B | Jeugdreclassering | - | - | - |
Ondersteunen | 511 | 1.435 | 1.199 | |
6.3 | Inkomensregelingen | 13.492 | 16.645 | 17.029 |
6.4 | Begeleide participatie | - | - | - |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 813 | 1.300 | 1.820 |
6.71C | Dagbesteding (WMO) | - | - | - |
Meedoen | 14.305 | 17.945 | 18.849 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 5.575 | 7.920 | 6.793 |
6.2 | Wijkteams | - | 25 | 25 |
7.1 | Volksgezondheid | 268 | 336 | 220 |
Voorkomen | 5.843 | 8.281 | 7.038 | |
Totale Baten | 20.659 | 27.662 | 27.086 | |
Saldo (baten - lasten) | -50.275 | -48.232 | -49.437 | |
Onvoorzien | ||||
- | - | - | ||
Resultaat vóór bestemming | -50.275 | -48.232 | -49.437 | |
Reserves | ||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | - | 2.610 | 2.610 |
6.2 | Wijkteams | - | 38 | 38 |
6.3 | Inkomensregelingen | - | 24 | 24 |
6.4 | Begeleide participatie | - | 196 | 196 |
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | - | - | - |
6.81A | Beschermd wonen (WMO) | - | - | - |
7.1 | Volksgezondheid | - | - | - |
Totale Toevoegingen | - | 2.868 | 2.868 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -241 | -198 | -68 |
6.2 | Wijkteams | - | - | - |
6.3 | Inkomensregelingen | - | -217 | -217 |
6.4 | Begeleide participatie | - | - | - |
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | -25 | - | - |
6.81A | Beschermd wonen (WMO) | - | -74 | - |
7.1 | Volksgezondheid | -30 | -5 | -4 |
Totale onttrekkingen | -296 | -495 | -289 | |
Saldo (baten - lasten) | 296 | -2.373 | -2.579 |
Resultaat na bestemming | -49.980 | -50.604 | -52.015 |
Op programma 6 is een nadeel behaald van € 1.205.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting voor mutaties in de reserves. Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2024 vóór bestemming:
Taakveld 6.2 Wijkteams € 62.000 nadeel
De belangrijkste afwijking binnen dit taakveld is dat er aan Veilig Thuis een extra bedrag van € 132.000 is toegekend om de regiobrede inzet op gewenst niveau te houden. Dit betekent een nadeel ten opzichte van het begrote bedrag. Er is een voordeel van € 41.000 op de uitvoeringskosten binnen het Sociaal Domein Flevoland. Daarnaast zijn er enkele kleinere voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van advies en consultatie.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen € 165.000 nadeel
Dit taakveld omvat diverse verschillende inkomensregelingen. Deze worden per onderdeel toegelicht.
Bijzondere bijstand: De uitgaven zijn € 124.000 hoger dan begroot, vooral door meer uitgaven voor wonen en hogere kosten voor maatwerkbudget en individuele inkomenstoeslag.
WWB/participatie: De uitgaven zijn € 125.000 lager dan begroot. Extra middelen van het Rijk dekken de hogere uitgaven. Bijstand Zelfstandigen heeft € 5.000 meer uitgegeven dan begroot, maar dit kan binnen de beschikbare middelen worden opgevangen.
Schuldhulpverlening en bewindvoering: De kosten zijn € 135.000 hoger dan begroot. Hoewel het aantal bewindvoeringen stabiel is, zijn de kosten met € 35.000 t.o.v. vorig jaar gestegen. Ook de uitgaven voor schulddienstverlening zijn gestegen door hogere tarieven en meer trajecten.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie € 216.000 voordeel
De inkomsten uit de ESF-subsidie vallen hoger uit dan verwacht, met een voordeel van € 517.000. Voor de uitstroom was echter meer geld nodig dan geraamd, wat een nadeel van € 221.000 opleverde. Daarnaast werd er meer extern personeel ingezet dan voorzien, wat € 39.000 extra kostte. De overige voor- en nadelen zorgen samen voor een verschil van € 41.000 nadeel.
Taakveld 6.6 Materiële voorzieningen € 87.000 nadeel
Door vergrijzing is de zorgvraag gegroeid. Door hoge inflatie, vooral door stijgende brandstofprijzen bij vervoer, zijn de tarieven verhoogd. Dit had een sterker effect op dit onderdeel dan op andere, wat heeft geleid tot een nadeel van € 132.000. Daarnaast is er een voordeel van € 100.000 op het gebied van hulpmiddelen, voorzieningen en woningaanpassingen. Het voordeel zit vooral bij de woningaanpassingen. Dit onderdeel kent van nature sterke schommelingen door de vaak kostbare voorzieningen. Tot slot zijn de toegerekende personeelskosten € 54.000 hoger uitgevallen.
Taakveld 6.71B Begeleiding (WMO) € 290.000 nadeel
De programmakosten zijn € 90.000 hoger dan verwacht. De overschrijding is echter kleiner dan de toename in het aantal inwoners met een hulpvraag, omdat deze groei deels was meegenomen in de begroting. Daarnaast zijn er extra kosten van € 200.000 door meer personeelsinzet, waaronder inhuur voor tijdelijke trajecten en ondersteuning.
Taakveld 6.71C Dagbesteding (WMO) € 76.000 voordeel
Binnen dit taakveld zijn de uitgaven lager dan verwacht. Dit komt doordat het aantal inwoners dat in 2024 gebruik maakt van deze vorm van ondersteuning, gedurende het jaar is afgenomen.
Taakveld 6.72A t/m D Ambulante jeugdhulp € 222.000 nadeel
Deze taakvelden zijn nauw met elkaar verbonden. Gezamenlijk is er een nadeel van € 222.000 ten opzichte van het budget. Dit komt deels door hogere personeelskosten (€ 65.000). Het overige verschil komt door onderdelen zoals (specialistische) begeleiding en dagactiviteiten. Het aantal jongeren dat gebruik maakt van de ondersteuningsvormen Begeleiding en specialistische begeleiding
is licht gestegen, wat resulteert in een overschrijding van € 123.000. De kosten voor dagactiviteiten zijn € 34.000 hoger dan begroot, met name door hogere kosten € 101.000 voor het Kinderbehandelcentrum (KBC) in de eerste helft van 2024. Voor reguliere dagactiviteiten is het aantal deelnemers gedaald, wat een voordeel van € 67.000 opleverde. De overige voor- en nadelen zorgen samen voor een verschil van € 34.000 voordeel.
Taakveld 6.73A t/m C Jeugdhulp met verblijf € 219.000 nadeel
De taakvelden 6.73A tot en met 6.73C zijn nauw met elkaar verbonden. Op deze taakvelden ontstaat er een nadeel van € 219.000 ten opzichte van de begroting. Op het gebied van pleegzorg is er een voordeel van € 59.000. Het gebruik van pleegzorg blijft stabiel. De kosten voor jeugdhulp met verblijf, zoals gezinsgericht en behandeld wonen, zijn € 278.000 hoger dan begroot. Dit komt door een toename in het aantal jongeren dat deze zorg nodig heeft en door gestegen tarieven na het aflopen van contracten.
Taakveld 6.74A t/m C Jeugd GGZ (incl. GGZ met verblijf) € 359.000 nadeel
De taakvelden 6.74A tot en met 6.74C zijn nauw met elkaar verbonden. Op deze taakvelden ontstaat er een nadeel van € 359.000 ten opzichte van de begroting. Voor de lokaal georganiseerde basis- en specialistische GGZ is er een overschrijding van € 87.000. De toename in 2024 is groter dan verwacht. Er is zowel een toename in het aantal jongeren als in de intensiteit van de zorg. Een vergelijkbare ontwikkeling zien we in de hoogcomplexere zorg, waar landelijke contractering of verblijf kenmerkend zijn. Hier is er een nadeel van € 160.000 door een stijging in de intensiteit van de zorg, niet zozeer door een toename in de zorgvraag. Er is een overschrijding van € 112.000 binnen de voorziening gesloten plaatsingen. Deze voorzieningen zijn zeer kostbaar en de tarieven zijn sterk gestegen.
Taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO) € 152.000 nadeel
De kosten op dit taakveld zijn € 71.000 lager dan begroot vanwege het niet volledig besteed transformatiebudget uit voorgaande jaren. Daarnaast zijn er minder personeelskosten van € 39.000 toegerekend. Het begrote overschot Beschermd Wonen vanuit de regio is € 262.000 lager dan voorzien.
Overige voor- en nadelen programma 6 € 59.000 voordeel
Naast de vermelde mutaties op dit programma is sprake van overige mutaties van beperkte omvang tot een bedrag van € 72.000 voordelig.