Programma 4 - Dienstverlening en Besturen

Ambitie

Wat zijn onze ambities?

1. Goede dienstverlening voor iedereen

Omschrijving

De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden.
a)   We zijn toegankelijk en zorgen dat iedereen eenvoudig en snel met ons in contact komt
b)   We geven duidelijke informatie die voor iedereen vindbaar en begrijpelijk is
c)   We digitaliseren waar dat mogelijk is en organiseren dienstverlening op maat voor wie dat nodig is

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

1.1 We zorgen ervoor dat iedereen eenvoudig met ons in contact komt

  • Daarvoor blijven we inzetten op het realiseren van een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn.
  • Daarvoor blijven we inzetten op de communicatie over en de naamsbekendheid van het Sociaal Loket in het algemeen en het Financieel Loket in het bijzonder. Ook gaan we de openingstijden verruimen en de samenwerking met onze ketenpartners verbeteren.
  • Daarvoor blijven we onze (digitale) dienstverlening verbeteren, vanuit het credo digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
  • Wij verbeteren onze dienstverlening door inwoners en ondernemers te vragen hoe zij onze dienstverlening ervaren en door gebruik te maken van beschikbare data zoals van klanttevredenheid onderzoeken.

Voortgang activiteit

Toelichting

  • Wij verbeteren onze (digitale) dienstverlening continu. Toegankelijkheid en gastvrijheid staat daarin altijd centraal op basis van de organisatievisie 'Goed voor Elkaar!' Het uitgangspunt in 2024 maar ook in de toekomst is 'digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.'
  • De opdracht voor de doorontwikkeling Toegang Sociaal is in 2024 grotendeels uitgevoerd en zal in 2025 afgerond worden en leiden tot verbeteringen met betrekking tot naamsbekendheid, toegankelijkheid, bereikbaarheid en samenwerking met ketenpartners. Verbeteringen wordt stapsgewijs gerealiseerd door middel van continu verbeteren vanuit het perspectief van onze inwoners.
  • Om het continu verbeteren nog meer richting te geven, meten wij steeds gerichter hoe onze dienstverlening ervaren wordt. Naast landelijke indicatoren over dienstverlening maken we vaker gebruik van eigen metingen en peilingen die direct iets zeggen over de tevredenheid van inwoners, organisaties en bedrijven. De ontwikkeling van 'Data Gedreven Werken' helpt ons om continu te leren en verbeteren ten dienste van de samenleving.

1.2 We geven duidelijke informatie die voor iedereen begrijpelijk is

Als overheidsorganisatie willen we zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. Op verschillende niveaus wordt daaraan gewerkt. In de digitale communicatie zorgen we ervoor dat:

  • informatie makkelijk vindbaar is;
  • de informatie op de website overeenkomt met de gebruikersverwachtingen;
  • de vormgeving ondersteunend is aan de communicatie;
  • het platform gebruikersvriendelijk is;
  • de website toegankelijk is voor iedereen.

Onze website voldoet aan vigerende wet- en regelgeving zoals de wet digitale overheid, Single Digital Gateway en de internationale eisen ten aanzien van digitale toegankelijkheid.

Naast digitale communicatie is en blijft persoonlijk contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Inwoners kunnen terecht bij de balies van het KCC wanneer zij niet digitaal vaardig zijn of meer uitleg nodig hebben. Of zij kunnen in gesprek gaan in de huiskamer van het sociaal domein bij persoonlijke vraagstukken.
We trainen ons in het schrijven van begrijpelijke teksten en het voeren van het goede gesprek.
Met de inzet van social media zorgen we voor actuele berichtgeving.

Voortgang activiteit

Toelichting

  • Het verbeteren van digitale vindbaarheid van informatie, digitaal gebruikersgemak en gebruiksvriendelijkheid en DigiToegankelijkheid is een continuproces voor Gemeente Noordoostpolder. Het team communicatie en het webteam werken samen met medewerkers uit de hele organisatie dagelijks aan vindbare, duidelijk en toegankelijke digitale informatie en communicatie. Aanleidingen voor verbeteringen zijn nieuwe ontwikkelingen of het vernieuwen van informatie, signalen van inwoners of medewerkers, tevredenheidsmetingen en verbeterpunten vanuit Leantrajecten (continu verbeteren).
  • Er worden doorlopend schrijftrainingen gegeven voor medewerkers.
  • Het team communicatie en de webcare medewerkers van het Klant Contact Centrum zorgen voor actuele berichtgeving en reacties van de Gemeente Noordoostpolder via social media.  
  • Nieuwe wet- en regelgeving wordt actief geïmplementeerd (waar nodig projectmatig). In 2024 (en ook daarna) lopen er diverse acties m.b.t. DigiToegankelijkheid, WMEBV, WOO en Single Digital Gateway.
  • De organisatievisie 'Goed voor Elkaar!' gaat uit van digitaal waar mogelijk, persoonlijk waar nodig. Zo is er altijd oog voor de 'menselijke maat'.

1.3 We zorgen voor eenvoudige en eenduidige procedures en aanvraagsystemen

Steeds meer producten zijn eenvoudig en direct 24/7 aan te vragen via onze website. Vanaf 2024 werken we met een nieuw burgerzakensysteem waardoor de meest voorkomende aanvragen geheel digitaal afgehandeld kunnen worden.

Voortgang activiteit

Toelichting

  • De processen die via het nieuwe burgerzakensysteem verlopen verbeteren we continu.
  • Processen die via andere systemen verlopen worden veelal als e-dienst/digitaal webformulier op onze website aangeboden.
  • Het integreren van DigiD en eIDAS in steeds meer digitale processen maken het digitaal aanvragen van diensten laagdrempelig en eenvoudig.
  • Wij implementeren de WMEBV, waarin het recht op digitale aanvraag van overheidsdiensten geregeld is. Dit leidt tot meer en duidelijkere webformulieren.

Wat zijn onze ambities?

2. Ruimte voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Omschrijving

Nieuwe ideeën zijn welkom en wij laten zien wat wij doen. Wij zijn open en proactief. We brengen de politiek dichter bij onze inwoners door het zoeken naar nieuwe vormen van betrokkenheid bij beleidsontwikkeling en besluitvorming.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

2.1 We zijn open en proactief en betrekken inwoners, ondernemers bij beleidsontwikkeling en besluitvorming

  • Initiatieven die binnenkomen via de intaketafel voorzien wij van advies over leefbaarheid en participatie. We denken vroegtijdig mee met de initiatiefnemer wat de impact is van een initiatief voor de woon- en leefomgeving van onze inwoners. Op die manier dragen wij zorg voor een goede leefbaarheid. Door de omgeving vroegtijdig te betrekken is de kans op bezwaren kleiner waardoor er -als het goed is- ook minder mediation hoeft te worden ingezet.
  • Daarnaast houden we via de gebiedsregisseurs goed contact met inwoners in dorpen en wijken om kwesties vroegtijdig te signaleren en escalatie of juridische procedures te voorkomen.
  • Ook dienen deze contacten om signalen ter verbetering van de dienstverlening van de gemeente op te halen en in de organisatie neer te leggen.
  • De informele gesprekken met bezwaarmakers dienen ditzelfde doel.
  • Jongerenraad. We onderzoeken de mogelijkheden van jongerenparticipatie. We denken aan een jongerenraad met jongeren van 15 tot 23 jaar en zoeken die via scholen en verenigingen.

Voortgang activiteit

Toelichting

De intaketafels worden gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Ongeveer 2 keer per maand komen er nieuwe initiatieven op tafel, worden deze besproken en van advies voorzien (input vanuit diverse vakgebieden). Ook de omgeving wordt betrokken in het kader van participatie.

Wat betreft de gebiedsregisseurs; er is in 2024 een ontwikkeling ingezet om IGW en het cluster Wijkbeheer intensiever te laten samenwerken in relatie tot onze inwoners. Daarnaast wordt de tactisch/strategische positie van IGW versterkt (datagedreven werken, per wijk en dorp thema's formuleren en daarop inzet leveren).

Bovenstaande en ander manieren waarop we de omgeving open en pro actief betrekken heeft geresulteerd in het informeel afhandelen van veel bezwaarschriften door de gespreksbegeleiders.
Meer dan 70% van de bezwaarschriften is informeel afgehandeld.

In 14 gevallen werd er een beroep gedaan op de inzet van mediation.

2.2 We trekken samen op met de gemeenten Dronten en Urk

We gaan door met de samenwerking met gemeenten Dronten en Urk (samen vormen we de DUN-gemeenten) op het gebied van de personele- en salarisadministratie. We verkennen de mogelijkheden waar we verder kunnen samenwerken. De focus ligt hierbij op continuïteit en kwaliteit van te leveren diensten, verminderen van de kwetsbaarheid en kennisdeling.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2024 is de samenwerking gecontinueerd en we zetten deze voort. Daarbij zijn we continu in gesprek over de samenwerking om deze efficiënt en effectief te houden.

2.3 We zetten steeds meer in op regionale samenwerking, public affairs en lobby.

  • We gaan de komende jaren door met Regio Zwolle en richten ons specifiek op verdere economische structuurversterking voor onze regio, kennispoort, human capital agenda. Verder kijken we of bij de ruimtelijke agenda afstand tot zorgvoorzieningen en goede bereikbaarheid (zoals verbreding N50, Lelylijn, OV-hubs en aanpak van de Ketelbrug) goed opgenomen worden bij een nieuwe Rijk-Regio-Deal.
  • We maken samenwerkingsafspraken met het rijk, de Flevolandse gemeenten, provincie Flevoland en het waterschap, met een strategisch karakter, gericht op de lange termijn vraagstukken (Samen maken we Flevoland). Hiervoor is een Strategische Agenda Flevoland vastgesteld en blijven we in gesprek over invulling van de bijbehorende uitvoeringsagenda. Centraal staan hierbij afspraken over vitale steden en kernen, sterke regionale economie, en duurzaam natuurlijk fundament. Essentieel hiervoor is dat de samenleving centraal staat en niet het stapelen van stenen (nabijheid van voorzieningen), bereikbaarheid van de Noordoostpolder en inzet op innovatie rond o.a. MITC, Agrifood en de maakindustrie.
  • We onderzoeken of we ons gaan aansluiten bij het platform voor middelgrote gemeenten, een netwerk van middelgrote gemeenten die vaak een centrumfunctie in de regio vervullen, stedelijke problematiek kennen en een vergelijkbare schaal hebben (30.000-80.000 inwoners). We zien dat er veel geld, tijd en aandacht uitgaat naar de Randstad en grote stedelijke omgeving. M50 sterkt ons om juist de regio beter op de kaart te zetten en zorgen voor meer tijd, aandacht en financiële stromen naar de (plattelands)regio’s in Nederland.

Voortgang activiteit

Toelichting

Regio Zwolle
Naast onze inzet op Economie & Arbeidsmarkt in de Regio Zwolle is in 2024 in nauwe samenwerking met Dronten en Urk een aanvraag gedaan voor de Regio Deal 5e tranche. Met deze aanvraag wordt ingezet op de sociale cohesie in onze regio.

Samen Maken We Flevoland
Het bouwen van de samenleving is steeds de belangrijke leidraad voor het maken van afspraken met het Rijk. In het verlengde daarvan is het belang van de zorgvoorzieningen in onze gemeente en onze regio ook ingebracht in de Strategische Agenda Flevoland.

M50
We zijn aangesloten bij het platform Middelgrote gemeenten (M50).

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2025 14:42:08 met de export van 07/14/2025 14:31:58