Wat zijn onze ambities? | |
1. Meedoen in de samenleving | |
Omschrijving | |
Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is. Onze speerpunten zijn:
| |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? | |
1.1 We werken toe naar verdergaande regionale samenwerking voor jeugdhulp | |
De beschikbaarheid en kwaliteit van jeugdhulp moet worden verbeterd en hiervoor moet de samenwerking tussen gemeenten in Flevoland, aanbieders en andere domeinen worden versterkt. Dit vraagt om een verdergaande regionale samenwerking op het gebied van lokale jeugdhulp. Deze geven we verder vorm, waarbij de hervormingsagenda Jeugd als leidraad geldt. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
---|---|
De regionale samenwerking op het gebied van jeugdhulp verliep moeizaam. Het bestuurlijke proces om te komen tot een vernieuwd regionaal samenwerkingsmodel is uitdagend. Ondanks de verschillen is er een verkenning gedaan naar een toekomstbestendige regionale samenwerkingsvorm. Hierbij zijn leidende principes geformuleerd die door deelnemende gemeenten gedeeld worden. Principes die hadden moeten leiden tot een intentieovereenkomst die de basis vormt voor de op te richten gemeenschappelijke regeling in 2025. Op het laatste moment heeft gemeente Lelystad besloten niet akkoord te gaan met de intentieovereenkomst. Dit betekent dat het proces minder snel gaat dan beoogd. Dat zorgt ervoor dat de beoogde startdatum van de nieuwe (aanvullende) contracten regionale jeugdhulp die in moeten gaan per 1-1-2027 onder druk staat. | |
1.2 We onderzoeken de mogelijkheden van 'Scheiden zonder schade' | |
Veel problematiek in de jeugdhulp wordt veroorzaakt door complexe scheidingen. Het percentage gescheiden inwoners is in de afgelopen jaren gestegen en de verwachting is niet dat dit de komende jaren daalt. Vijftien tot twintig procent van de scheidingen mondt uit in een complexe scheiding. Een complexe scheiding is een scheiding waarbij ouders door aanhoudende ernstige conflicten het belang en welzijn van de jeugdigen uit het oog verliezen, evenals het wederzijdse belang. Landelijk gezien is er in de afgelopen jaren steeds vaker een ondertoezichtstelling (OTS) door een rechter opgelegd aan jeugdigen bij wie de strijd tussen scheidende ouders hun ontwikkeling bedreigt. We willen de situatie in Noordoostpolder verder onderzoeken en zo de problematiek en behoeften verder in kaart brengen. Daarna kan worden gekeken welke onderdelen uit het Programma Scheiden zonder Schade mogelijk in Noordoostpolder kunnen worden ingezet. Het doel hiervan is dat gezinnen tijdig passend hulp ontvangen, zodat verergering van problematiek wordt voorkomen. Hiermee voorkomen we ook de inzet van zwaardere (en dure) zorg. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Er zijn stappen gezet op dit thema. Zo zijn er zijn focusgroepen ontwikkeld en interviews gehouden. En er zijn enquêtes gehouden onder maatschappelijke organisaties, collega's, ervaringsdeskundigen en specialisten rond dit thema. Op basis van de opgeleverde informatie uit deze activiteiten is een start gemaakt met het adviesdocument. | |
1.3 We stimuleren en faciliteren de ontwikkeling van gezondheidscentrum 'Het Vlie' | |
Als gemeente zijn we actief betrokken als samenwerkingspartner bij 'Het Vlie'. Het Vlie kent twee programmalijnen: Samenwerken & Bouwen. De lijn Samenwerken kenmerkt zich vooral in het verbinden van het sociaal en medische domein. Dit is tevens een opdracht vanuit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Passend bij onze rol trekken we samen op met de partners binnen de gezondheidsketen om de zorg voor onze inwoners zo goed mogelijk te organiseren. Om dit te benadrukken is een intentieovereenkomst ondertekend. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We zijn en blijven actief betrokken bij de ontwikkeling om te komen tot het gezondheidscentrum 'Het Vlie'. Dit is nodig, omdat het proces gekenmerkt wordt door complexiteit en uiteenlopende belangen. Aanbieders delen de ambitie, maar de weg ernaar toe vroeg en vraagt om bijsturing. 'Het Vlie' kende twee programmalijnen: samenwerken en bouwen. Vanwege voortschrijdend inzicht worden deze lijnen uit elkaar gehaald en worden deze met ingang van 2025 separaat voortgezet. Bij de lijn samenwerken zit een nauwe relatie met de IZA en GALA opgave en zijn veel meer partners en zorgaanbieders uit Noordelijk Flevoland betrokken dan bij de bouw. Het transformatieplan Noordelijk Flevoland is hiervoor de basis. De indiening hiervan is vertraagd. Voor wat betreft de lijn bouwen is er een stimuleringssubsidie verstrekt om de bouw van Het Vlie te versnellen. Conform planning zijn we in afwachting van het stedenbouwkundig concept. Afstemming tussen de twee lijnen blijft noodzakelijk. | |
1.4 We zetten Noordoostpolder op de kaart om het huisartsentekort te verminderen | |
Passend bij de rol die we als gemeente hebben, zetten we in op drie lijnen:
de communicatie naar onze inwoners.
| |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De marketingcampagne Polderdokter is in 2024 verder uitgewerkt en vernieuwd met nieuwe beelden, teksten, video's en maatregelen. Acties zijn onder meer interviews met artsen in opleiding om te onderzoeken hoe we het beste aansluiten bij de doelgroep, sluiten van samenwerkingsovereenkomst met SKN en Jokidé voor voorrang bij kinderopvang. De Polderdokter wordt zowel voor de werving van aanstaande huisartsen in opleiding (traject met UMCG) ingezet als voor het werven van afgestudeerde huisartsen (werving voor 0-praktijk Medrie en huisartsen in Noordoostpolder die een praktijkhouder zoeken). We sluiten aan bij gesprekken over de taskforce huisartsen (initiatief van huisartsen, zorgverzekeraar en Medrie). In 2024 is er één huisarts in opleiding ingestroomd (doel was 2) en heeft de campagne werving voor de 0-praktijk wel gesprekken, maar nog niet gewenste eindresultaat opgeleverd. Dat betekent dat vanaf aanvang project in totaal 3 huisartsen in opleiding zijn gestart. Qua huisvesting hebben we de huisartsen bezocht en waar nodig ondersteund in het leggen van contacten bij knelpunten. | |
1.5 We maken beleid voor asiel en integratie | |
Het groeiende aantal vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten heeft grote impact op onze samenleving. Zowel fysiek; wonen en ruimte, als ook sociaal; onderwijs, inburgering zorg en leefbaarheid. In 2024 stellen we onze visie op en ontwikkelen we beleid voor de komende jaren op het gebied van asiel en integratie. Daarbij is er aandacht voor statushouders, asielzoekers, AMV-ers en mogelijk arbeidsmigranten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In juni 2024 is gestart met het proces voor het opstellen van de visie op asiel, migratie en integratie. De visie is een deelplan bij het beleidsplan sociaal domein: krachtig Noordoostpolder 2.0. In december 2024 heeft de raad de startnotitie vastgesteld. | |
1.6 We ontwikkelen de werkwijze Wet Inburgering door | |
De Wet Inburgering is per 1 januari 2022 geïmplementeerd binnen onze gemeente. De basisdienstverlening is opgezet en er is een netwerk ontstaan rondom de statushouders om de taken van de wet uit te kunnen voeren. Als gemeente houden we regie op het traject en ontwikkelen we waar nodig de werkwijze verder door. Daarbij staat de statushouder centraal. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We hebben de uitvoering van de Wet Inburgering geëvalueerd. Hierin zijn cijfers opgenomen over het aantal deelnemers en taakstelling huisvesting. De aanpak met Firda, Vluchtelingenwerk, Kredietbank Nederland en WerkCorporatie is verder doorontwikkeld en door middel van een gezamenlijke inspiratiedag zijn de contacten verbeterd. De gemeente heeft regie gevoerd op de samenwerking en alle processen rond inburgering verfijnd. De verbeterpunten uit de evaluatie worden in 2025 verder uitgevoerd. | |
1.7 We onderzoeken in hoeverre onze sociale voorzieningen toereikend zijn voor arbeidsmigranten | |
Het aantal inwoners van de gemeente is gegroeid, dit is mede het gevolg van de inschrijving van arbeidsmigranten. Iedere inwoner heeft recht op passende ondersteuning wanneer dit nodig is. Door het toenemende aantal inwoners is het van belang te weten of de omvang van onze sociale voorzieningen nog toereikend is. En of de geboden dienstverlening ook aansluit bij de hulpvraag van de 'nieuwe' doelgroep. In 2024 onderzoeken we in hoeverre dit het geval is en waar eventuele hiaten zitten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Er is een start gemaakt met het onderzoek. Meerdere partners/stakeholders zijn geïnterviewd om helder te krijgen waar hiaten zitten en waar kansen liggen. Dit onderzoek wordt meegenomen in het opstellen van de visie op asiel, migratie en integratie. We trekken het breder dan alleen voor de doelgroep arbeidsmigranten. Het wordt uitgevoerd voor de volgende migrantendoelgroepen binnen de gemeente Noordoostpolder:
| |
1.8 We gaan aan de slag met de uitkomsten van uitgevoerde onderzoeken | |
De uitkomsten van de onderzoeken naar de Armoedeval (intern) en het Minimabeleid (rekenkamer) worden naar verwachting in 2023 opgeleverd. De ervaring leert dat dergelijke onderzoeken verbeterkansen opleveren t.o.v. het huidige beleid en werkwijzen. In 2024 gaan we dit uitwerken en waar nodig en mogelijk implementeren. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het rekenkameronderzoek en het interne onderzoek naar armoedeval zijn in juni 2024 aan de raad aangeboden. De aanbevelingen van de rekenkamer, het onderzoek naar armoedeval en verschillende moties van de raad op het gebied van armoede worden integraal verwerkt in een plan van aanpak. In 2024 is bij interne en externe betrokkenen input opgehaald om dit plan van aanpak vorm te geven. | |
1.9 We evalueren en actualiseren het beleidsplan schulddienstverlening | |
Op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening is de gemeenteraad verplicht elke vier jaar een beleidskader schuldhulpverlening vast te stellen. Het huidige beleidsplan 'Voorkomen staat voorop' loopt van 2020-2024. In de eerste helft van 2024 zal dit plan worden geëvalueerd en zal een nieuw plan worden voorgelegd aan de raad. Hierbij nemen we de landelijke c.q. wettelijke ontwikkelingen op het gebied van schuldhulpverlening mee. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Met deze activiteit is in 2024 een start gemaakt. In het voorjaar heeft een informerende sessie met de raad plaatsgevonden. Ook is er is intern gesproken over het proces schulddienstverlening. Een en ander is verwerkt in een eerste concept. Door onvoldoende capaciteit is dit nog niet volledig afgerond en nog niet ter besluitvorming voorgelegd. | |
1.10 We werken aan verbetering van bewindvoering | |
Gemeenten zien de kosten van bewindvoering steeds verder toenemen, terwijl de kwaliteit van bewindvoerders als wisselend wordt ervaren. De toenemende kosten hebben te maken met een toenemend aantal inwoners dat gebruik maakt van bewindvoering, maar ook met de duur van de bewindvoeringstrajecten. We willen toewerken naar meer grip op de kwaliteit, effectiviteit en efficiëntie van bewindvoering. In 2023 is hiertoe een eerste aanzet gemaakt. In 2024 werken we dit verder uit en ronden we dit af. Dit sluit aan bij het beleidsplan Sociaal Domein en het projectplan Grip op het Sociaal Domein. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Samen met lokale bewindvoerders is gewerkt aan een convenant tussen de gemeente en bewindvoerders. Onder het convenant hangen concrete werkafspraken. Het doel van het convenant en de werkafspraken is, inwoners die onder bewind staan en die problematische schulden hebben, zo snel mogelijk schuldenvrij te krijgen en te houden. Hierin hebben zowel de bewindvoerders als de gemeente een rol. | |
1.11 We ontwikkelen een regionaal werkcentrum | |
Als gemeente hebben we de taak gekregen om samen met andere Flevolandse gemeenten en UWV een Regionaal Werkcentrum vorm te geven. Werkenden, werkzoekenden en werkgevers bieden we zo via de regionale loketten toegang tot de dienstverlening die zij nodig hebben van een regionaal publiek-privaat samenwerkingsverband van sociale partners, gemeenten, UWV, SBB en onderwijsinstellingen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De wetswijziging is inmiddels uitgesteld naar 1 juli 2026. In 2024 hebben we ons in de regio voorbereid op deze activiteit en is er een regionale werkgroep opgestart die de implementatie voorbereid. | |
1.12 We werken aan de doordecentralisatie Beschermd Wonen | |
Gemeenten, Rijk en andere partijen werken al jaren aan de transitie “van beschermd wonen naar een beschermd thuis”. Ondanks de gezamenlijke ambities is de decentralisatie Beschermd Wonen wederom uitgesteld naar 1-1-2025. Ondanks uitstel gaat de samenwerking met de regiogemeenten onverminderd door. En wordt er verder gewerkt aan het gezamenlijk vormgeven van het toekomstig zorglandschap. Zo wordt de uitvoeringsorganisatie verder ingericht en maken we in regionaal verband afspraken over de financiering van gezamenlijke voorzieningen en de kosten van individuele trajecten. En kijken we ook naar mogelijke synergievoordelen vanuit en in relatie tot de regionale samenwerking op het gebied van Jeugdhulp. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2024 zijn er belangrijke stappen gezet om mensen meer zorg thuis te geven in plaats van in een instelling, "van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis". Er is een positief besluit genomen over de hybride toegang Beschermd wonen. Ook is er een overzicht gemaakt van de zorg die beschikbaar is in de regio. Gemeenten hebben samen afspraken gemaakt over hoe ze zorg gaan aanpassen en verbeteren in de toekomst. Er is in 2024 een besluit genomen over de Flevolandse Avond- en Nachtdienst (FAN). Dit is een extra dienst die mensen helpt in de avond en nacht, zodat ze langer thuis kunnen blijven wonen met de zorg die ze nodig hebben. | |
1.13 We monitoren en realiseren het Taalbeleid | |
We vinden het belangrijk dat kinderen en volwassenen de Nederlandse taal goed beheersen en laaggeletterdheid in de Noordoostpolder afneemt. Want dat geeft hun gelijke kansen op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Samen met lokale en regionale taalaanbieders voeren we ons taalplan actief uit en we zorgen dat het taalaanbod toegankelijk is voor inwoners die het nodig hebben. In 2024 vindt een tussenevaluatie van het taalbeleid plaats en passen we dit waar wenselijk en mogelijk aan. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Om gelijke kansen in het onderwijs, arbeidsmarkt en dus de samenleving te bevorderen, is in 2024 een training ontwikkeld om laaggeletterdheid te herkennen en bespreekbaar te maken. Deze training is aangeboden aan 50 gemeentemedewerkers, waaronder klantmanagers participatie, WMO, Jeugd, sociaal loket, bijzondere bijstand en medewerkers van de werkcorporatie. | |
1.14 We verkennen samen met de raad de sturingsmogelijkheden van monitor(s) sociaal domein | |
We verkennen samen met de Commissie Samenlevingszaken de mogelijkheden om een nog actueler inzicht op de verschillende thema’s in het sociaal domein te verkrijgen. Dit doen we onder andere op het gebied van Jeugd, Wmo en Participatie. Met behulp van de diverse monitoren gaan we op actieve wijze in gesprek over trends en ontwikkelingen. En ervaren of deze wijze van monitoren en sturen passend is bij de uitdagingen waar we in het sociaal domein voor staan. En hier betrekken we de halfjaarlijkse monitor jeugd in. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2024 zijn de monitoren Jeugd en Wmo aan de commissie SLZ gepresenteerd. Naast de presentatie van de zorgcijfers is hierbij aandacht besteed aan trends en ontwikkelingen. Uit het gesprek met de commissie is gebleken dat vorm en inhoud voorzien in de informatiebehoefte. En de afspraak is gemaakt om de monitoren jaarlijks te presenteren. De monitoren op het gebied van participatie en minima, waarbij laatstgenoemde tevens een aandachtspunt vanuit de Rekenkamer was, zijn nog in ontwikkeling. | |
1.15 We sluiten aan bij Eén tegen eenzaamheid | |
Naast aansluiting van gemeente Noordoostpolder bij het landelijke actieprogramma Eén tegen eenzaamheid van het ministerie van VWS, uitvoering en inhoud geven aan het ontwikkelen van een duurzame aanpak van eenzaamheid en meedoen met de landelijke campagne. Dit doen we door als regisseur een lokale coalitie te vormen tegen eenzaamheid in samenwerking met inwoners, bedrijven, ondernemers en maatschappelijke organisaties. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We hebben ons aangesloten bij het landelijk actieprogramma Eén tegen Eenzaamheid. Ook hebben we dit jaar samen met verschillende maatschappelijke partners en lokale initiatieven de Week tegen Eenzaamheid georganiseerd. Daarnaast hebben we verschillende projecten ondersteund die ontmoeting stimuleren, zoals Muziek in het Portiek en Langer, Leuker, Leven met Cultuur. | |