Programma 3 - Economische Ontwikkeling

Ambitie

Wat zijn onze ambities?

1. Een bruisend Noordoostpolder

Omschrijving

De Noordoostpolder ontwikkelt zich tot een bruisend gebied waar ondernemers zich graag vestigen en waar genoeg te beleven is voor jong en oud. We blijven ons inspannen om ondernemers ruimte te geven. Er komen meer mogelijkheden voor (nacht)horeca, evenementen, cultuur en andere recreatieve activiteiten. Daarnaast gaan we door met het vertellen van de ontstaansgeschiedenis van de Noordoostpolder. Dat is een uniek verhaal waar we trots op zijn. Dat verdient ruimte.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

1.1 We bieden ruimte aan nieuwe initiatieven

We stimuleren initiatieven uit de markt om horeca, evenementen en andere recreatieve activiteiten in de Noordoostpolder te ontwikkelen. We streven hierbij naar meer aanbod met een gedifferentieerd karakter. We gaan uit van de kernwaarden van de polder, zoals de cultuurhistorie en het plattelandstoerisme. Om recreatieve initiatieven te kunnen realiseren is goede borging van ontwikkelruimte in de omgevingsplannen noodzakelijk, te beginnen bij de nota van uitgangspunten.

Voortgang activiteit

Toelichting

We faciliteren initiatiefnemers bij het realiseren van nieuwe initiatieven en het uitbreiden van bestaande recreatiebedrijven, met name op het gebied van verblijfsrecreatie en dagrecreatie. We streven hierbij naar kwalitatieve aanbodontwikkeling.

1.2 We spannen ons in om onnodige regels en beperkingen weg te nemen

We willen voorkomen dat initiatiefnemers bij het realiseren van hun plannen en ambities belemmerd worden door onnodige regels en beperkingen vanuit de gemeente, bijvoorbeeld op het gebied van procedures. In de sectortafels maken we dit onderwerp bespreekbaar en inventariseren we concrete voorbeelden van onnodige regels en beperkingen voor bedrijven. We onderzoeken de mogelijkheden om de belemmeringen en beperkingen weg te nemen.

Voortgang activiteit

Toelichting

We hebben binnen de gemeentelijke organisatie verder gewerkt aan bewustwording van de gevolgen van onnodige regels en beperkingen. Een uitkomst daarvan is de vereenvoudiging van de evenementenverordening.

1.3 We dragen de gebiedsmarketing 'Gemaakt in dé Noordoostpolder' actief uit

Als stakeholder van de gebiedsmarketing spelen we een actieve rol in het uitdragen van het merk ‘Gemaakt in dé Noordoostpolder’. Waar mogelijk haken we aan met onze eigen communicatie-kanalen en -uitingen. Naast onze rol als stakeholder hebben we ook een subsidierelatie met de uitvoerende stichting ‘Gemaakt in dé Noordoostpolder’.

Voortgang activiteit

Toelichting

Als ambassadeur van stichting Gemaakt in dé Noordoostpolder hebben we het merk actief uitgedragen. De gebiedsmarketing is in diverse communicatie uitingen opgenomen. We hebben de stichting betrokken bij relevante events. En onze verbindende rol hebben we ingezet door de stichting in contact te brengen met stakeholders en partijen.  
Daarnaast is er nauw contact geweest met de stichting in verband met de subsidierelatie voor de uitvoering van het activiteitenplan 2024.

1.4 We creëren ruimte voor bedrijven

We zetten in op het bevorderen van kwalitatieve werkgelegenheid. Voor nieuwe en groeiende bedrijven creëren we passende werklocaties waar bedrijven zich graag vestigen. We stellen een Ontwikkelperspectief Werklocaties Noordoostpolder op. Hierin wordt vastgelegd in welke dorpen en op welke locaties wij ruimte willen bieden aan uitbreiding van bedrijven. Tegelijkertijd stellen we een Ontwikkelstrategie Werklocaties Noordelijk Flevoland op. Dit is een update van de Visie Werklocaties Noordelijk Flevoland 2017. Dit geeft inzicht in marktomstandigheden, trends en ontwikkelingen. Ook geeft het handvatten voor hoe bestaande bedrijventerreinen klimaatadaptief en toekomstbestendig te maken.

Voortgang activiteit

Toelichting

Zowel het Ontwikkelperspectief werklocaties als de Ontwikkelstrategie zijn aangeboden aan de raad en vastgesteld in het najaar van 2024.

1.5 We stimuleren structurele samenwerking via clustervorming

Structurele samenwerking tussen bedrijven en instellingen is belangrijk. Bedrijven voelen zich dan collectief verantwoordelijk voor strategische opgaven binnen hun sector. Denk hierbij aan het binden en borgen van human capital, betere samenwerking in de energietransitie, het stimuleren van innovatie en regiobranding van de Noordoostpolder. We ondersteunen structurele samenwerking door partijen te verbinden, clustervorming aan te jagen en financieel bij te dragen.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2024 is structurele samenwerking gerealiseerd tussen de twaalf grootste recreatiebedrijven in de Noordoostpolder, hierdoor is er een representatieve vertegenwoordiging ontstaan voor overheden en het onderwijs. Het realiseren van een horeca-opleiding door Firda bij bedrijven in de Noordoostpolder is mede een resultaat van deze samenwerking. Daarnaast is vanuit de sectortafels een haalbaarheidsonderzoek gestart naar structurele samenwerking tussen bouw- en installatiebedrijven. Een kopgroep van bedrijven heeft dit initiatief opgepakt. In december 2024 is de eerste fase opgeleverd, waaruit blijkt dat er draagvlak voor clustervorming is onder bedrijven uit deze sectoren. In de sector logistiek en groothandel hebben bedrijven zich verenigd in Logistiek NOP, dit samenwerkingsverband richt zich met name op onderwijs en arbeidsmarkt. Daarnaast waren het Innovatiecluster (maakindustrie), het Agrofoodcluster en St. Nieuwland belangrijke partners voor de gemeente in het realiseren van de uitdagingen uit het sociaal economisch beleid.

1.6 We evalueren het Sociaal Economisch Beleid 2020 - 2024

Het Sociaal Economisch Beleid 2020–2024 is op een vernieuwende wijze vormgegeven. De vraag van de samenleving was leidend voor het beleid van de gemeente. Om uitdagingen te bepalen en doelen te bereiken zijn er zes sectortafels ingericht. We evalueren het beleid en de nieuwe werkwijze met de stakeholders en de gemeenteraad. De uitkomst van de evaluatie is input voor nieuw sociaaleconomisch beleid.

Voortgang activiteit

Toelichting

Het beleid is in 2024 geëvalueerd. Er is een interne analyse uitgevoerd, er is een enquête uitgezet en er zijn interviews afgenomen. In december is de evaluatie besproken in de commissie BFE. De conclusies en aanbevelingen worden meegenomen in de ontwikkeling van het nieuwe  sociaal economisch beleid.

1.7 We zijn een aantrekkelijk gebied om te recreëren

Om vorm te geven aan de ambitie uit het coalitieakkoord stellen we een nieuwe Ontwikkelstrategie Recreatie & Toerisme op. We spannen ons in om van de Noordoostpolder een aantrekkelijk recreatiegebied te maken. We houden de bestaande recreatieve faciliteiten op peil en ontwikkelen nieuwe faciliteiten. We maken het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van de Noordoostpolder beter zichtbaar in het landschap. We onderhouden het bestaande routenetwerk en onderzoeken daarnaast de haalbaarheid van nieuwe aantrekkelijke recreatieve (fiets)routes om het polderlandschap toegankelijker en meer beleefbaar te maken. Om draagvlak te creëren werken we samen met stakeholders, zoals de dorpsbelangen, de terrein beherende organisaties en LTO Noordoostpolder. Verder streven we naar een betere verbinding met de buurgemeenten, hiervoor onderzoeken we een pilot voor recreatieve fietsdeelmobiliteit.

Voortgang activiteit

Toelichting

We zijn in 2024 gestart met de beleidsvorming van een visie op Recreatie en Toerisme, hiervoor is een startnotitie vastgesteld en is de visievorming gestart. Er zijn nieuwe recreatieve faciliteiten gerealiseerd, zoals het recreatief fietsdeelnetwerk PAK 'M met fietshubs en e-bikes, in samenwerking met gemeente Steenwijkerland en gemeente Westerveld. We hebben het verhaal van de ontstaansgeschiedenis beter zichtbaar en beleefbaar gemaakt via 4 nieuwe doorkijkpanelen met verhaallijnen over de arbeiderskampen, Het Nieuwe Bouwen Nagele, verdronken dorpen en Bieb-bedrijven. Het bestaande fietsnetwerk en TOP's zijn onderhouden. Er is een haalbaarheidsonderzoek naar het realiseren van nieuwe recreatieve fietspaden afgerond.  

1.8 We verbreden het toeristisch recreatief aanbod

We brengen het bestaande toeristisch recreatief aanbod beter in beeld en benutten koppelkansen. Niet alleen in de Noordoostpolder, maar ook in de bredere regio. Hiermee willen we het aanbod verder uitbreiden en verbreden. Ook digitaal zorgen we voor goede vindbaarheid van ons recreatieve aanbod en bouwen dit verder uit door middel van een interactieve routemodule op de website visitnoordoostpolder.nl. Het doel is een langer verblijf en meer bestedingen door bezoekers, bijvoorbeeld via het ontwikkelen van arrangementen. We stimuleren nieuwe initiatieven op gebied van dagrecreatie en verblijfsrecreatie, passend bij het karakter van de Noordoostpolder. In de Erfgoeddeal voor Stijlicoon Nagele is de ambitie uitgesproken om in Nagele een uitkijktoren te realiseren. Een uitkijktoren kan een goede kwaliteitsimpuls bieden aan de toeristische aantrekkelijkheid, omdat het ontwerp van Nagele het beste van bovenaf zichtbaar is. We verkennen en onderzoeken het draagvlak voor een uitkijktoren in Nagele. Daarnaast willen we goed in beeld hebben of realisatie van een dergelijk object met financiering vanuit externe fondsen mogelijk is.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2024 hebben we via Visit Noordoostpolder onze gemeente gepromoot onder diverse doelgroepen. Er zijn twee grotere publiekscampagnes uitgevoerd en jaarrond kleinere campagnes. De site visitnoordoostpolder.nl is geactualiseerd en uitgebreid. Via zoekmachineoptimalisatie is de vindbaarheid verbeterd. Door nieuwsbrieven en winacties is het bereik vergroot. Ook via sociale media is Visit Noordoostpolder beter zichtbaar. Er zijn nieuwe routes toegevoegd op gebied van fietsen en wandelen. Er is een toeristische kaart ontwikkeld en verspreid onder recreatiebedrijven en bezoekers, daarbij is ook de recreatieve rand rondom de Noordoostpolder betrokken. We zijn gestart met planvorming voor een kwaliteitsimpuls van de toeristische aantrekkelijkheid van Nagele. Hierin worden de elementen uit het haalbaarheidsonderzoek naar een icoon voor Nagele vanuit de erfgoeddeal meegenomen.

1.9 We jagen samenwerking in de vrijetijdseconomie aan

Om in te kunnen spelen op de transitie in de vrijetijdseconomie dragen we op strategisch niveau bij aan verbinding in de sector. We bouwen het nieuw opgerichte vrijetijdscluster verder uit door aansluiting te zoeken met projecten binnen Regio Zwolle.

Voortgang activiteit

Toelichting

Het vrijetijdscluster is in 2024 van start gegaan. Het eerste jaar is succesvol verlopen. Eind 2024 is gesproken over gezamenlijke projecten in 2025. Daarnaast is er bredere samenwerking ontstaan vanuit de sectortafel recreatie en toerisme, tussen het onderwijs, terrein beherende organisaties, de destinatie marketingorganisatie en de gemeente.

Wat zijn onze ambities?

2. Duurzamer, groener en schoner

Omschrijving

We gaan door met verduurzaming. Dat doen we samen met onze inwoners en ondernemers. Ons uitgangspunt is 'haalbaar en betaalbaar voor iedereen’. We zien een toekomst voor waterstof als kans om de agrarische sector verder te verduurzamen.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

2.1 We gaan samen met ondernemers door met verduurzaming

Als gemeente faciliteren en ondersteunen we initiatieven van bedrijven op het gebied van duurzaam ondernemen en circulaire economie. We bieden ruimte voor pilots en experimenten die passen bij de Noordoostpolder. Op bedrijventerrein De Munt B en bedrijventerrein Nagelerweg-A6 gaan we verder met de pilot Stream Energy van Liander en diverse partijen voor de mogelijkheden van gezamenlijke elektriciteitsopwekking, -gebruik en -opslag. Bij de uitgifte van nieuwe bedrijfskavels is een duurzame en klimaatbestendige inrichting een voorwaarde.

Voortgang activiteit

Toelichting

Voor een duurzame agenda hebben we het koploperproject ondersteund en gestimuleerd. Er lopen subsidietrajecten van het Leader project en vanuit de Regiodeal. In nauw contact met BV Noordoostpolder hebben we de ondernemers gewezen op de subsidiemogelijkheden.   
We hebben samen met ondernemers en ontwikkelmaatschappijen verkend hoe we kunnen blijven verduurzamen op bestaande bedrijventerreinen. Er is samen met ondernemers een start gemaakt met een revitaliseringstraject op ons oudste bedrijventerrein om een deel o.a. klimaat adaptief te maken.

2.2 Kansen waterstof voor Noord-Flevoland

In 2024 willen we het onderzoek naar de haalbaarheid van een groene waterstoffabriek in de Noordoostpolder afronden. Op basis van de resultaten zetten we de toepassingsmogelijkheden van waterstof in Noordoostpolder op een rij. Als innovatieve gemeente stimuleren we pilots, met de ambitie om deze op te schalen waar mogelijk.

Voortgang activiteit

Toelichting

In een memo hebben we de raad ingelicht over de kansen voor waterstof in Noordelijk Flevoland. Het initiatief moet vanuit de markt komen. We hebben meegewerkt aan de onderzoeken van ROGER. Onderzoek naar de mogelijkheid voor het vestigen van een test- en productiefaciliteit voor waterstof op het terrein van het NLR. Tevens faciliteerden we lokale initiatieven voor groene productie (elektrolyse) op bedrijventerrein De Munt B.
Daarnaast blijven we de ontwikkelingen volgen door het platform FLHY te volgen. En door webinars over waterstof in de regio te volgen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Wat zijn onze ambities?

3. Meedoen in de samenleving

Omschrijving

Zorg in de Noordoostpolder blijft beschikbaar, bereikbaar en betaalbaar. We sluiten aan op wat onze inwoners nodig hebben. Door te werken met ‘positieve gezondheid’ kijken we naar wat mensen kúnnen in plaats van naar hun beperkingen. We geven onze partners ruimte door te werken vanuit vertrouwen en zorg op maat. Ons doel is een samenleving waarin iedereen meedoet en zelfstandig is.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

3.1 We hebben aandacht voor werk en inkomen

Werk is de motor naar zelfstandigheid. Het zorgt voor verbinding met de samenleving en voor inkomen. Wij stimuleren inwoners om te gaan werken. We zetten we ons voortdurend in voor een duurzame match tussen werknemer en werkgever. Zo voorkomen we dat inwoners (weer) uitvallen en een beroep moeten doen op de bijstand. Dit doen we door korte lijnen te houden in de samenwerking met het onderwijs en (buitengewoon) werkgevers. We hebben aandacht voor aandachtsgroepen zoals jongeren, statushouders en inwoners die psychisch kwetsbaar zijn.

Voortgang activiteit

Toelichting

Nog steeds blijven de re-integratieactiviteiten gericht op het maximaal haalbare, namelijk het vinden en houden van werk. Via de WerkCorporatie zijn Buitengewoon werkgevers betrokken. Samen zetten zij zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt waardoor steeds meer kandidaten een werkplek vinden. Samen met de WerkCorporatie, Carrefour en Firda zijn we meer zichtbaar geworden in de wijk om het onbenut arbeidspotentieel te vinden en te begeleiden naar een scholings- of werktraject. Rond statushouders is er een sluitende aanpak voor statushouders die richting werk kunnen tussen de WerkCorporatie, Firda en Concern voor Werk om werknemersvaardigheden en taal toe te passen op de werkvloer. Zo leren nieuwkomers hoe de Nederlandse Arbeidsmarkt werkt en waar ze kansrijke beroepen vinden. Ook wordt er succesvol samengewerkt met Kwintes en GGZ-partijen om inwoners met een psychische kwetsbaarheid naar werk te begeleiden. Waar inwoners eerst nog andere zaken op orde moeten krijgen, wordt ingezet op een andere vorm van participatie en begeleiding die nog niet gericht is op werk. Ook hier is intensievere begeleiding op gepleegd. Jongeren worden preventief opgepakt door een doorstroomcoach die de stap van school naar duurzaam werk zo soepel mogelijk laat verlopen.
In september 2024 is de pilot Asielzoekers aan het werk van start gegaan. De pilot heeft als doel om te onderzoeken welke belemmeringen en kansen er zijn voor werkgevers en asielzoekers om passend werk te realiseren en op welke manier kansen kunnen worden benut en belemmeringen kunnen worden opgelost. Aan de pilot doen 10 asielzoekers mee die op het AZC Luttelgeest verblijven. De begeleiding wordt verzorgd door de WerkCorporatie.

3.2 We bieden passende inburgeringstrajecten

Wij voeren de Wet Inburgering uit en laten nieuwkomers integreren via een traject waarin taal en participatie samengaan. We doen dit samen met alle ketenpartners die betrokken zijn bij de inburgeringsplichtige. We kijken samen met de nieuwkomer wat het hoogst haalbare taalniveau is via een leerbaarheidstoets. Daarnaast maken we afspraken over de vorm van participatie. Als verwacht wordt dat betaald werk mogelijk is, wordt de WerkCorporatie ingeschakeld om de nieuwkomer te ondersteunen.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2024 zijn er tot en met september 57 statushouders begonnen aan hun inburgeringstraject. Hiervan zijn 28 ingestroomd op B1-niveau, 14 doen mee aan de zelfredzaamheidsroute en 15 jongeren zijn gestart met de onderwijsroute. Firda voert de leerroutes uit en stemt de resultaten af met het team inburgering. Er zijn dertig statushouders gestart met het participatieonderdeel. Dit onderdeel wordt uitgevoerd door de WerkCorporatie. In totaal hebben 25 statushouders nu betaald werk.

Wat zijn onze ambities?

4. Een aantrekkelijk onderwijsaanbod

Omschrijving

We zijn trots op ons brede en aantrekkelijke onderwijsaanbod in de Noordoostpolder. Dat willen we behouden en waar nodig versterken. Onderwijs is de basis voor werk en voor meedoen in de samenleving. Een breed aanbod en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt vinden we daarom belangrijk.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

4.1 We bieden een breed beroepsgericht onderwijsaanbod

We streven naar een zo breed mogelijk aanbod van vervolgopleidingen binnen de Noordoostpolder dat past bij het regionale beroepsaanbod. Hiervoor onderhouden we nauwe banden met de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. We gaan een arbeidsmarktanalyse uitvoeren. We betrekken de ondernemersvereniging en het onderwijs bij het formuleren van de opdracht en het uitvoeren van het onderzoek.

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2024 is er een arbeidsmarktanalyse uitgevoerd met als resultaat een economisch profiel van de gemeente Noordoostpolder. Dit profiel is beschikbaar gesteld aan het bedrijfsleven en het onderwijs. Tijdens de besprekingen in de denktank, waarin onderwijsinstellingen, ondernemers en de overheid vertegenwoordigd zijn, zal dit profiel verder worden vertaald naar concrete verbindingen en kansen. Bovendien zal het dienen als input voor het nieuw te formuleren sociaal-economisch beleid.

4.2 We stimuleren een goede aansluiting op de arbeidsmarkt

We dragen bij aan het realiseren van een goede aansluiting tussen de arbeidsmarkt en het onderwijsaanbod, met voldoende aanbod van stages en opleidingsmogelijkheden. Clustervorming van bedrijven draagt hieraan bij. Daarvoor is een goede samenwerking tussen het onderwijs en lokale bedrijven belangrijk. Waardoor behoeftes aan innovaties, scholing en samenwerking beter inzichtelijk worden. Ook bouwt de gemeente door aan een meer efficiënte overlegstructuur op alle niveaus (bestuurlijk, tactisch en operationeel).

Voortgang activiteit

Toelichting

In 2024 is er veel aandacht besteed aan het versterken van de verbindingen tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. De gemeente Noordoostpolder is hierbij vaak als verbinder opgetreden, wat leidde tot samenwerkingen en bevordering van kennisdeling.
Daarnaast is er in 2024 een verkenning gestart naar de mogelijkheden voor clustervorming binnen de installatie- en bouwsector. Na oplevering van fase 1 blijkt dat hier draagvlak voor is.  
De gemeente fungeert als initiator van zowel de sectortafels als de regiegroep, waardoor er op bestuurlijk en tactisch niveau een efficiënte overlegstructuur is ontstaan. Dit heeft onder meer geleid tot de gezamenlijke organisatie van de succesvolle Week van de Technologie.

4.3 We zetten in op Leven Lang Ontwikkelen

Met goed geschoold en gekwalificeerd personeel is de vraag en het aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar afgestemd. Om dit te realiseren zal de gemeente ondernemers informeren in scholingsmogelijkheden, zoals Upgrade Jezelf van Regio Zwolle. We onderzoeken de mogelijkheden voor het beter bereiken van onbenut arbeidspotentieel. Hiermee dragen we bij aan het arbeidsfit houden van onze inwoners en voorzien we onze lokale arbeidsmarkt van voldoende en passend personeel.

Voortgang activiteit

Toelichting

In het afgelopen jaar zijn diverse bedrijven individueel geïnformeerd over de scholingsmogelijkheden via ‘Upgrade jezelf’ van Regio Zwolle. In de zomer vond er opnieuw een sociale mediacampagne plaats en verschenen er paginagrote advertenties in De Noordoostpolder om de inwoners te informeren over de scholingsmogelijkheden van het ontwikkelfonds Groei Vooruit. Daarnaast lopen er verschillende projecten bij de WerkCorporatie, Carrefour en het onderwijs, waarmee we bijdragen aan het arbeidsfit houden van onze inwoners. Deze initiatieven dragen in brede zin bij aan het bereiken en informeren van onbenut arbeidspotentieel.

Wat zijn onze ambities?

5. Dienstverlening voor iedereen

Omschrijving

De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden. Zowel digitaal als fysiek. De informatie naar inwoners en ondernemers is duidelijk en we delen het proactief.

Wat gaan we in 2024 hiervoor doen?

5.1 We verlenen dienstverlening in de volle breedte van het bedrijfsleven

Ondernemers kunnen makkelijk contact met ons opnemen, zowel telefonisch als per e-mail. We zorgen ervoor dat zij snel bij het juiste aanspreekpunt terecht komen en denken met hen mee. Door onze regionale samenwerking, zowel in Flevoland als in Regio Zwolle, bieden we instrumenten die ondernemers verder helpen in bijvoorbeeld innovatie, opleiden van personeel of financiering.

Voortgang activiteit

Toelichting

Onze accountmanagers hebben als eerste aanspreekpunt de ondernemers begeleid binnen onze gemeentelijke organisatie bij het verwezenlijken van plannen. Ze hebben verbindingen gelegd tussen de gemeente en ondernemers en tussen ondernemers onderling.  
Voor de regionale samenwerking zijn er verbindingen gelegd tussen ondernemers en onder andere Regio Zwolle en Horizon Flevoland.   
In de eerste helft van 2024 is vanuit de Regio Zwolle, samen met de aangesloten gemeenten en provincies, een Implementatieplan Ondernemersdienstverlening opgesteld. Uitvoering van het plan is in de tweede helft van 2024 gestart.

5.2 We verstrekken duidelijke informatie en informeren proactief

We bieden duidelijke en toegankelijke informatie aan onze ondernemers. We informeren proactief via onze website, sociale media en nieuwsbrief Ondernemer Centraal. Voor specifieke vragen over subsidies, voucherregelingen en financieringsmogelijkheden organiseren we een laagdrempelige informatiemarkt.

Voortgang activiteit

Toelichting

Op de gemeentelijke website is de informatie voor ondernemers en over de bedrijventerreinen up-to-date gehouden. Op de derde donderdag van september is het jaarlijkse Ondernemersontbijt gehouden, een netwerkbijeenkomst voor ondernemers. In samenwerking met BV Noordoostpolder is in het najaar het symposium Energie[k] georganiseerd, met als doel onze ondernemers te inspireren. In november is het nieuwe ondernemers magazine ‘De O’ uitgekomen. Het magazine is een samenwerking tussen gemeente Noordoostpolder en BV Noordoostpolder, een gezamenlijke inspanning om de communicatie met ondernemers te verbeteren en te stroomlijnen.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2025 14:42:08 met de export van 07/14/2025 14:31:58