Wat zijn onze ambities? | |
1. We maken werk van wonen | |
Omschrijving | |
De Noordoostpolder is klaar voor groei en daar bieden we ruimte voor. We werken toe naar een woningmarkt met een goed evenwicht tussen vraag en aanbod, in alle dorpen en in Emmeloord. Niet alleen in het aantal woningen, maar ook in variatie. Zo is er voldoende aanbod voor verschillende doelgroepen en stimuleren we de doorstroming. Een goede mix van woningen in dorpen en wijken versterkt de leefbaarheid. We willen dat woningen duurzaam en levensloopbestendig zijn en dat ze in een groene, gezonde en klimaatbestendige leefomgeving staan. | |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? | |
1.1 We bieden ruimte om woningen te bouwen | |
We voeren de huidige in- en uitbreidingsplannen voor de dorpen en Emmeloord uit. Dit geeft ruimte voor woningbouw. In Emmeloord worden woningen toegevoegd in Emmelhage, Emmeloord Centrum, de centrumschil en wordt kavel Oud Espelerweg voorbereid. Dit gebeurt op initiatief van de gemeente en/of in samenwerking met marktpartijen. Ook bieden we ruimte voor andere vormen van woningbouw. Het gaat bijvoorbeeld om seniorenhofjes, vriendenerven, tiny houses, kangoeroewoningen, rug-aan-rug-woningen en woningen voor starters en jongeren. Dit doen we zodat meerdere doelgroepen hun woonwensen kunnen realiseren. CPO zetten we ook als pilot in een aantal dorpen in om meer vraag gestuurd te ontwikkelen en omdat dit bijdraagt aan meer variatie van ons woningbestand. Specifiek voor jongeren en starters gaan we samen met de Raad werken aan kaders waarbinnen woningbouwinitiatieven uitvoering kunnen krijgen. Per dorp wordt een gedifferentieerd woningbouwprogramma toegevoegd voor verschillende doelgroepen. We pakken de lokale, regionale en landelijke woningbouwopgave programmatisch aan. Dit doen we middels het programma Leefbaarheid & Wonen. We bouwen verder aan een hechte en inclusieve samenleving waar het fijn wonen, leven en werken is. Onderwerpen die in samenhang worden opgepakt zijn een gezonde, klimaatbestendige en leefbare omgeving. Maar ook versterking van de economie, bereikbaarheid, voorzieningen onder andere gericht op zorg en welzijn, onderwijs, water- en bodemkwaliteit en aantrekkelijkheid van het landschap (zie ook andere ambities met betrekking tot deze onderwerpen). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
---|---|
Om woningen aan te bieden is woonbehoefteonderzoek gedaan, zijn ontwikkelperspectieven voor woonlocaties vastgesteld en wordt er gewerkt aan de uitvoeringsagenda wonen en zorg. Er zijn verschillende in- en uitbreidingen in ontwikkeling gebracht waar ruimte is voor verschillende doelgroepen en woningtypen. Ook andere vormen van woningbouw hebben een plek gekregen in de plannen. CPO is meerdere keren ingezet in o.a. dorpen Luttelgeest, Marknesse, Emmeloord en kan als een succes worden gezien. | |
1.2 We spannen ons in om meer woningen op erven mogelijk te maken | |
We zetten een ervenconsulent in. Deze gaat aan de slag om de regeling 'Mogelijkheden voor wonen op erven’ bij de provincie structureel te maken en te verruimen. Vervolgens gaat de ervenconsulent initiatiefnemers adviseren over verschillende woonvormen die mogelijk zijn op erven. Bij de ontwikkeling op de erven houden we aandacht voor de agrarische bedrijvigheid en de kenmerkende landschappelijke structuur van de Noordoostpolder, want die is onderdeel van ons erfgoed. Wonen op erven wordt ook onderdeel van onze Omgevingsvisie. Vanuit het coalitieakkoord is hier incidenteel € 80.000 voor vrijgemaakt tot en met 2026. We rapporteren aan de raad over de voortgang. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Een verdere verruiming of het structureel maken van de regeling is (nog) niet gerealiseerd, omdat provincie Flevoland hieraan vooralsnog geen medewerking verleend. | |
1.3 We zorgen voor een nette, veilige en groene openbare ruimte | |
Het groen in de openbare ruimte beheren we volgens de vastgestelde onderhoudsniveaus. Naast reguliere werkzaamheden, zoals maaien en snoeien, vraagt dit soms plaatselijk om extra ingrepen die niet binnen de bestaande budgetten passen. Bijvoorbeeld voor het verbeteren van de ondergrondse groeiruimte van de bomen en voor het renoveren van heestervakken. Daarnaast nemen de kosten van het regulier beheer toe door o.a. droogte en veranderingen in contracten voor beheer en onderhoud. Dit geldt bijvoorbeeld voor het bestrijden van reuzenberenklauw en Japanse duizendknoop, ecologisch (berm)beheer en boominspecties die nodig zijn vanwege de veiligheid. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De openbare ruimte is het afgelopen jaar onderhouden volgens de vastgestelde normen. Door het stellen van prioriteiten aan de inzet van de beschikbare financiële middelen is er dit jaar geen grondverbetering uitgevoerd bij de aanplant van bomen. Door de zeer natte lente waren extra maatregelen nodig om schade te voorkomen en te herstellen. Er zijn samenwerkingsverbanden opgezet met andere partijen om invasieve soorten, zoals de reuzenberenklauw, te bestrijden. Er is een begin gemaakt met het onderzoeken waar uitbreiding van boominspecties nodig is om de veiligheid in de openbare ruimte te waarborgen. | |
1.4 We maken nieuw beleid voor de openbare ruimte | |
Het Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 loopt af en er zijn ontwikkelingen die om nieuwe beleidskeuzes vragen, bijvoorbeeld de Omgevingsvisie en de aandacht voor klimaatadaptatie. Daarom gaan we daarmee aan de slag. In het nieuwe beleidsplan maakt de Raad keuzes voor de inrichting en het beheer van de openbare buitenruimte in de komende jaren en over de inzet van de financiële middelen daarvoor. Vanzelfsprekend zoeken we voor dit plan een goede aansluiting met de instrumenten uit de Omgevingswet en ligt er een verbinding met het programma Leefbaarheid & Wonen en het programma Klimaat & Energie. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het proces loopt volgens het vastgestelde plan van aanpak. In de zomer van 2024 heeft de inventarisatie plaatsgevonden, met o.a. een peiling onder bewoners. Dit leverde een informatienota op die de raad eind 2024 heeft ontvangen. | |
1.5 We stellen extra geld beschikbaar om de woningmarkt te stimuleren | |
Voor de maatregelen die we in 2023 hebben ingezet om de mogelijkheden voor starters op de woningmarkt te verbeteren, onderzoeken we in 2024 of we deze specifieker kunnen inzetten voor starters die een band hebben met de Noordoostpolder. Vanuit het coalitieakkoord is hier incidenteel € 1.000.000 extra voor vrijgemaakt. In 2024 starten we met het verhogen van het fonds van de starterslening, om méér leningen te kunnen verstrekken. We monitoren jaarlijks of dit voldoende is. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
3 juni 2024 is door de Raad extra budget van € 1.000.000 toegekend aan het budget voor de starterslening. Tevens is de verordening Starterslening Noordoostpolder aangepast en is de koopgrens verhoogd van € 220.000 naar € 320.000. De voorwaarde is toegevoegd dat één van de aanvragers de afgelopen drie jaar in de gemeente Noordoostpolder woonachtig was of in de afgelopen 10 jaar vier jaar woonachtig in de gemeente Noordoostpolder is geweest. | |
1.6 We hebben aandacht voor de huisvesting van vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten | |
De gemeente krijgt een taakstelling om vluchtelingen en statushouders te huisvesten. We gaan proactief aan de slag om hier geschikte huisvesting voor te realiseren. Ook voor de grote groep arbeidsmigranten gaan we in 2024 werken met nieuw gemeentelijk beleid. Voor de aandachtsgroepen wil de gemeente breed kijken naar het verbeteren van leefomstandigheden en locaties aanwijzen voor de ontwikkeling van huisvesting voor deze doelgroepen. Flexwoningen kunnen hier een oplossing bieden. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het plan van aanpak voor het opstellen van een visie op asiel en migratie is afgerond. De voorbereidingen voor het opstellen van het beleidsplan zijn begonnen. Tevens is een keuzenota voorbereid voor de huisvesting van de aandachtsgroepen statushouders en Oekraïners. Na besluitvorming door het College vindt de verdere uitwerking plaats. | |
1.7 We zetten een meldpunt op voor de huursector | |
In het kader van de Wet Goed Verhuurderschap moet de gemeente vanaf 1 januari 2024 een meldpunt hebben opgezet voor woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten. Hier kan informatie worden gevraagd en/of misstanden worden gemeld over sociale en private huurwoningen en verblijfsruimten. Dit geldt voor het gehele verhuurproces; van inschrijving tot en met de verhuring. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het meldpunt is gerealiseerd en is te vinden op onze website: https://www.noordoostpolder.nl/meldpunt-problemen-met-verhuurder | |
1.8 We zetten in op direct contact met inwoners over participatie en initiatieven | |
We informeren en stimuleren de inwoners over de mogelijkheid om zelf met ideeën en initiatieven te komen in de wijken, bijvoorbeeld door middel van het uitdaagrecht. Dit naar verhouding van de grootte van de wijk. Dit doen we aan de hand van de ervaringen die Wijkbeheer heeft uit Emmelhage. Voorbeelden van deze initiatieven zijn onder andere het vergroenen van de wijk, aanleggen van gemeenschapstuinen, het aanpakken van te hard rijden in de straat en het stimuleren van activiteiten. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We hebben in 2024 actief ingezet op de toepassing van het uitdaagrecht. Er zijn mooie resultaten gehaald i.s.m. wijk en dorpsbelangen, bewoners (straat en buurt) en bedrijven. | |
Wat zijn onze ambities? | |
2. Veilige wegen en goede bereikbaarheid | |
Omschrijving | |
Veilige buitenwegen en goede bereikbaarheid zijn onze doelen voor de komende 10 jaar. We willen dat de Noordoostpolder beter bereikbaar wordt, in alle vormen. | |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? | |
2.1 We maken werk van de verbreding van de N50 | |
Veel inwoners van de Noordoostpolder maken gebruik van de N50. Het is een van de belangrijkste ontsluitingswegen voor onze gemeente. Het stuk provinciale weg zou verbreed worden, maar door de stikstofcrisis is dat uitgesteld. Volgens het Ministerie van I&W zouden de werkzaamheden op z’n vroegst in 2028 kunnen beginnen. In 2024 worden nog wel enkele maatregelen doorgevoerd om de verkeersveiligheid te vergroten. Gezien de blijvende risico’s op onveilige situaties is het onwenselijk dat pas in 2028 wordt gekeken naar verbreding van de rijbanen, hetgeen wij in alle gremia bespreekbaar maken. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Binnen diverse gremia zoals SAF Flevoland, DUN-verband en (via de Provincie Flevoland) op BO-MIRT wordt nadrukkelijk (blijvende) aandacht gevraagd voor de verdubbeling van de (gehele) N50. Op het deel Kampen - Kampen Zuid na, is er nog geen zicht op de benodigde financiën voor realisatie. | |
2.2 We werken mee aan de realisatie van de Ontsluitingsweg Urk/Espel-Tollebeek | |
Door ontwikkelingen op Urk (Servicehaven, de ‘Port of Urk’ en de Zeeheldenwijk) neemt het verkeer sterk toe op de Domineesweg. Een goede spreiding van autoverkeer is van belang. Met deze insteek is uit onderzoek gebleken dat een nieuwe ontsluitingsweg rondom Urk noodzakelijk is. De gemeente Noordoostpolder werk samen met provincie Flevoland en gemeente Urk om deze nieuwe weg tussen de aansluiting A6/Domineesweg – Staartweg te realiseren. In 2024 wordt de planvoorbereiding verder uitgewerkt. In 2024 effectueren we de financiële verplichting die we zijn aangegaan in de BOK (Bestuursovereenkomst). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Mede op basis van de MER fase-1 uitkomsten is in lijn met de BOK het voorkeursalternatief voor de Spuiweg (naamgeving ontsluitingsweg) gekozen en gedeeld met de omgeving. Een (beperkte) financiële bijdrage vanuit gemeente Noordoostpolder is, in lijn met de BOK, in het vooruitzicht gesteld. We effectueren de financiële verplichting. | |
2.3 Renovatie en versterken Kadoelerbrug | |
Gestart is met de voorbereiding van de renovatie Kadoelerbrug. De brug is een combinatie van een brug en een waterkering. De waterkering is van het waterschap. Het vaste en het beweegbare brugdeel is in beheer bij de gemeente. Het totale object is ruim 75 jaar oud. Door de jaren heen hebben diverse aanpassingen plaatsgevonden. De brug voldoet niet meer aan de wet- en regelgeving ten aanzien van (constructieve) veiligheid. Renovatie en versterken is noodzakelijk om de brug veilig en bruikbaar te houden. In de huidige situatie vormt de brug een knelpunt bij grote transporten. Bij groot onderhoud worden gelijk maatregelen getroffen om transport van grote jachten eenvoudiger te maken. Voor de voorbereiding wordt in 2024 € 400.000 vrijgemaakt. We zoeken waar mogelijk samenwerking met gebiedspartners en belanghebbende partijen. Zowel Royal Huisman en gemeente Steenwijkerland dragen financieel bij aan de renovatie van de brug. De uitvoering start naar verwachting in 2025. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In samenwerking met het waterschap is de voorbereiding van de renovatie volgens planning verlopen. De aanbesteding voor het selecteren van een aannemer (bouwteampartner) is gestart. De keuze is gemaakt om in het voortraject meer onderzoek te doen naar de kwaliteit en constructieve sterkte van delen van het object. Hiermee kunnen we uitvoeringsrisico's beter beperken en/of beheersen in de uitvoeringsfase. | |
2.4 Lelylijn dichterbij brengen | |
Met de komst van de Lelylijn wordt de Noordoostpolder beter bereikbaar en kunnen wij een bijdrage leveren aan de woningbouwopgave. Noordoostpolder participeert actief in de projectorganisatie vanuit het Ministerie I&W, die de Lelylijn onderzoekt en die eind 2024 met een voorlopige beslissing komt vanuit het MIRT-onderzoek. Eind 2024 moet duidelijk zijn of het project doorgaat in de vorm van een MIRT-verkenning. We zetten zelf een onderzoek uit naar de impact die de Lelylijn heeft op onze gemeente. Daarbij hebben we als doel erachter te komen wat voor onze gemeente de meest geschikte locatie is voor een station, onze woningbouwopgave en economische structuurversterking. Dit onderzoek is gekoppeld aan het programma Leefbaarheid & Wonen en de Omgevingsvisie. De uitkomsten van dit onderzoek brengen we actief in bij de projectorganisatie Lelylijn (MIRT en NOVEX). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Mede met onze input zijn door de projectorganisatie Lelylijn naar tevredenheid van alle betrokken partijen de inhoudelijke MIRT-Onderzoek stukken opgesteld. Dit is op het BO-MIRT van november 2024 tussen Rijk en Regio besproken. De inhoudelijke potentie die uit de opgestelde stukken voor de Lelylijn naar voren komt wordt onderschreven. Het Rijk wilde door het ontbreken van financiële middelen (nog) niet de volgende stap naar een MIRT-Verkenning zetten. Er is ingezet op het opstellen van een Masterplan voor de Lelylijn die moet leiden tot opname in de Nota Ruimte. | |
2.5 Renovatie Ketelbrug | |
Over ruim 15 jaar staat groot onderhoud voor de Ketelbrug gepland. Nu zullen we moeten benoemen en agenderen welke toekomst we voorzien van de Ketelbrug (verbreding/verhoging/ondertunneling, inpassing Lelylijn). Binnen de verschillende samenwerkingsverbanden en bij het Rijk brengen wij dit breed onder de aandacht. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Zowel binnen het onderzoek naar de Lelylijn als de SAF Flevoland is de Ketelbrug onder de aandacht gebracht. In opdracht van de Provincie Flevoland maakt Arcadis een (grove) kostenraming van de meerkosten voor een tunnel voor zowel de Lelylijn als de A6. Binnen de uitvoeringsagenda behorende bij de SAF Flevoland zetten we ook in op een passage over de Ketelbrug en het gewenste nadenken over een alternatief i.p.v. groot onderhoud aan de huidige brug. | |
2.6 Veilige buitenwegen met toekomstbestendige beplanting | |
Zieke bomen vervangen we door toekomstbestendige beplanting. Dit betekent: passend bij het landschap, de natuurwaarde versterkend en beter bestand tegen boomziektes. Dat doen wij vanzelfsprekend ook met oog voor de veiligheid van de weggebruikers. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het afgelopen jaar is er werk verricht om essentaksterfte aan te pakken. Deze inspanningen zijn opgenomen in een apart bestek, waarbij zieke en zwakke bomen worden gekapt om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen. | |
2.7 We starten met het Uitvoeringsplan Mobiliteitsplan 2030 | |
Het Mobiliteitsplan 2030 en bijbehorende uitvoeringsprogramma is in 2023 vastgesteld. In 2024 voeren we de eerste projecten uit dit plan uit. Dit zijn de Kleiweg - Bomenweg en de Voorsterweg. Deze twee projecten worden ingericht als een ‘Superblock’ en dat doen we in de vorm van een pilot. Hierbij koppelen we verkeersveiligheidsmaatregelen en snelheidsremmende maatregelen aan het groot onderhoud van zowel de Kleiweg, de Bomenweg en de Voorsterweg. We monitoren de effecten van de maatregelen zodat we de ervaringen uit de pilots meenemen in de uitwerking van eventuele volgende superblocks. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Rond de zomerperiode is gestart met de uitvoering van de pilotprojecten Voorsterweg en Kleiweg-Bomenweg. Het groot onderhoud en de verkeersveiligheidsmaatregelen op de Voorsterweg zijn voor een groot deel gereed. Het groot onderhoud en de verkeersveiligheidsmaatregelen op de Kleiweg zijn afgerond. De uitvoering van de Bomenweg is in goede afstemming met de aanwonenden uitgesteld tot na het zaaiseizoen. | |
2.8 We vergroten de verkeersveiligheid voor een betere leefbaarheid | |
Het budget vanuit het coalitieakkoord voor Veilige buitenwegen zetten we in voor diverse verkeersveiligheidsmaatregelen op de buitenwegen. Daarbij maken we gebruik van subsidies vanuit het Rijk en provincie Flevoland. We maken zoveel mogelijk werk met werk: we koppelen verkeersveiligheidsmaatregelen aan maatregelen vanuit het Mobiliteitsplan 2030 en het groot onderhoud van de wegen. Zo leggen we bijvoorbeeld bermverharding aan en realiseren we passeerstroken langs smallere erftoegangswegen. Binnen de bebouwde kom gebruiken we subsidies voor verkeersveiligheidsmaatregelen zoals de aanleg van een rotonde op de kruising van de Marknesserweg met de Kamperweg. Verder worden verschillende fietspaden in Emmeloord verbreed om fietsen aantrekkelijker en veiliger te maken. We werken nauw samen met omliggende gemeenten en de provincie voor een optimale afstemming van werkzaamheden. We beperken zo verkeershinder en verbeteren de doorstroming. Door middel van de DataTop15 stellen we data beschikbaar aan overheden en marktpartijen voor verbetering van routegeleiding en het instellen van logistieke voorkeursroutes. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Vanuit het budget voor Veilige buitenwegen is bermverharding aangelegd langs de Ettenlandseweg en is er bijgedragen aan de fietssuggestiestroken op de Voorsterweg. Verder zijn enkele kruisingen in Emmeloord veiliger ingericht met kruispuntplateau's 30 km/uur. De voorbereidingen van de rotonde Marknesserweg - Kamperweg zijn afgerond. Voor de DataTop15 zijn de meeste data-items, zoals de maximumsnelheid, op orde of wordt eraan gewerkt om die op orde te brengen. | |
2.9 Voorzien in infra | |
Begin 2024 verwachten we de visie voor de toekomstige vervanging van de gemeentelijke infrastructuur ter besluitvorming aan de raad aan te bieden. Een vervolg hierop is een uitvoeringsprogramma. In de komende jaren moet fors geïnvesteerd worden om gedeelten van wegen en de verouderde verkeersbruggen te vervangen. Tegenover deze investeringen staan de verlaging van de onderhoudsbudgetten en de forse kostprijsontwikkelingen in de markt. Dat maakt het noodzakelijk om keuzes te maken op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Deze keuzes worden in het uitvoeringsprogramma voorgelegd. Voor het onderzoek ten behoeve van de visie wordt Ook de verandering in het klimaat vraagt om aanpassingen van de infrastructuur. We ervaren in toenemende mate droogteschade aan buitenwegen en schades door wortelopdruk binnen de bebouwde kom. Ook keuzes rondom deze schades worden voorgelegd in het uitvoeringsprogramma. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2024 is de commissie Woonomgeving op meerdere momenten meegenomen in het proces Voorzien in infra. Vanuit de Mobiliteitsvisie en het Mobiliteitsplan zijn strategische doelstellingen opgesteld voor de vervangingsopgave van wegen en civiele kunstwerken. Met behulp van de assetmanagement methodiek onderzoeken we de optimale vervangingsmomenten en hoe onze assets optimaal bijdragen aan onze gemeentelijke doelen en ambities. Er zijn nieuwe inspecties uitgevoerd en de voorbereidingen lopen om tot een uitvoeringsprogramma te komen. | |
2.10 We onderzoeken met de provincie hoe de aansluitingen op de A6 veiliger kunnen worden | |
Uit onderzoek vanuit provincie en gemeente blijkt dat de aansluitingen 14 (Hannie Schaftweg) en 15 (Muntweg) het verkeer in de spitsperioden niet meer voldoende kunnen afwikkelen. Bovendien ligt er een verhoogd risico op ongevallen op de op- en afritten van deze aansluitingen. Samen met de provincie wordt gekeken naar de mogelijkheden om deze op- en afritten duurzaam veilig te herinrichten. Uit dit onderzoek moet blijken welke eventuele extra middelen er nodig zijn om deze projecten sluitend te krijgen vanuit zowel de provincie en de gemeente. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het door een amendement verzochte nadere onderzoek naar de beste oplossing voor aansluiting 15 is uitgevoerd en aan de Raad gepresenteerd. De kosten voor de beste oplossing, een robuuste VRI-aansluiting, zijn ruim meer dan de (voorziene) budgetten van de gemeente Noordoostpolder en de wegbeheerders provincie Flevoland & RWS. De kostenraming voor de oplossing bij aansluiting 14 wordt door de provincie geactualiseerd. Eerste beeld geeft ook hier een financieel tekort. Via meerdere trajecten wordt door de Provincie, in samenwerking met de gemeente Noordoostpolder, ingezet om toch tot een Rijksbijdrage te komen. Tot op heden meldt het Rijk/RWS dat zij geen middelen hebben. | |
2.11 We evalueren ons parkeerbeleid en de parkeernota | |
Vanuit onze inwoners stijgt het aantal meldingen over parkeerproblematiek en parkeeroverlast. Bovendien wil de gemeente kijken naar de parkeernormen en hoe om te gaan met de veranderingen en ontwikkelingen in en rondom het centrum en hoe we daar met parkeerbeleid op moeten inspelen. Het huidige beleid voldoet niet meer aan de huidige situatie. Daarom start in 2023 een evaluatie van ons parkeerbeleid en de parkeernota. Dit doen we na de oplevering van de nieuwbouwprojecten in centrum Emmeloord. Dan kunnen we de werkelijke parkeerdruk meten. In 2024 zullen te maken keuzes worden voorgelegd aan de gemeenteraad. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De resultaten van het parkeerdrukteonderzoek in het centrum en de voorgenomen hoofdpunten voor (geactualiseerd) parkeerbeleid zijn aan de Raad gepresenteerd. Er is gestart met het eindvoorstel voor het geactualiseerde parkeerbeleid, inclusief parkeernormen en vervolgplan voor het centrum. Deze werkzaamheden hebben ervoor gezorgd dat er in 2024 geen beleidskeuzes gemaakt zijn. | |
Wat zijn onze ambities? | |
3. Een bruisend Noordoostpolder | |
Omschrijving | |
De Noordoostpolder ontwikkelt zich verder tot een bruisend gebied waar genoeg te beleven is voor jong en oud. Dorpen kunnen en willen zelf veel doen om de leefbaarheid te behouden en te versterken. | |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? | |
3.1 We ondersteunen bewonersinitiatieven voor een leefbaar landelijk gebied | |
Ook in 2024 helpen we bewoners en organisaties die goede ideeën hebben om de leefbaarheid van hun dorp te versterken. Dat doen we met leadersubsidies. Dit zijn Europese subsidies met gemeentelijke cofinanciering. Nieuw is dat leadersubsidies in deze periode ook aangevraagd kunnen worden voor projecten die bijdragen aan verduurzaming (zoals duurzame energie en bescherming van biodiversiteit). Dit is een verbreding van het leaderprogramma, want tot nu toe ging dat alleen over leefbaarheid (versterking van sociale cohesie, voldoende voorzieningen etc.). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Sinds het voorjaar van 2024 kunnen organisaties weer leadersubsidie aanvragen. Achttien organisaties hebben in 2024 een idee voor een project ingediend, waarvan vier uit Noordoostpolder. Zij hebben advies gekregen van de beoordelingscommissie en kunnen hun idee nu gaan uitwerken tot een echte aanvraag | |
3.2 We ronden In 2024 de eerste fase van het onderzoek naar de coffeeshop af | |
In 2024 ronden we de eerste fase af van het vooronderzoek naar een coffeeshop in de gemeente. Dit wordt gedeeld met de Raad. Fase 1 richt zich o.a. op effecten van een coffeeshop, hoe dit onderwerp beleidsmatig moet worden opgepakt en een overzicht van aspecten die van belang zijn bij de praktische implementatie van de vestiging van een coffeeshop. In 2024 start fase 2 van het onderzoek. Fase 2 zet o.a. in op een indicatie van de marktruimte voor coffeeshops, een overzicht van geschikte locaties en een impactanalyse (omgeving en ruimtelijk). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In juni 2024 zijn de uitkomsten van fase 1, het vooronderzoek naar de effecten van een coffeeshop, gepresenteerd aan de Raad. Tevens heeft de Raad input gegeven op fase 2 van het onderzoek, het locatieonderzoek en de impactanalyse. Fase 2 is in november 2024 afgerond. Parallel aan fase 2 van het onderzoek is een start gemaakt met het ontwikkelen van coffeeshopbeleid. | |
3.3 Een bijdrage voor leefbaarheid dorpen | |
Dorpen kunnen en willen veel doen om de leefbaarheid te versterken. Een aantal dorpen heeft daarvoor een bijdrage ontvangen uit het fonds van het windpark Westermeerdijk. Voor de dorpen die dat niet kregen, gaan wij zo’n bijdrage ook beschikbaar stellen. Dit doen we structureel met € 50.000 per jaar. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De 'Subsidieregeling leefbaarheidsgelden oostelijke dorpen Noordoostpolder' is vastgesteld met bijbehorend subsidieplafond. De subsidie is daarmee jaarlijks beschikbaar voor de vijf 'oostelijke' dorpen. | |
Wat zijn onze ambities? | |
4. Duurzamer, groener en schoner | |
Omschrijving | |
We gaan door met verduurzaming. Dat doen we samen met onze inwoners en ondernemers. Ons uitgangspunt is ‘haalbaar en betaalbaar voor iedereen’. | |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? | |
4.1 We herijken onze ambities en geven de gemeentelijke organisatie meer slagkracht | |
We intensiveren en stroomlijnen onze activiteiten op Klimaat en Energie en leveren daarmee een bijdrage aan het klimaatakkoord. Vanuit het Rijk is hiervoor de CDOKE (capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) regeling opgezet. Deze middelen worden mede ingezet voor de ontwikkeling van het programma Klimaat en Energie. Klimaat en Energie zijn grote thema’s met een hoeveelheid aan doelstellingen en activiteiten. Het kent veel aandachtsgebieden zoals circulaire economie, biodiversiteit, klimaatadaptatie, energieopwekking en opslag, duurzame mobiliteit etc. Deze opgaves landen bovendien binnen verschillende clusters. Mede door deze redenen willen we kiezen voor een programmatische aanpak. Zo werken we integraal en in verbinding aan onze doelen op het gebied van Klimaat en Energie. We stellen haalbare ambities en maken hier een uitvoeringsagenda bij die aansluit op landelijke ontwikkelingen en lokale mogelijkheden (zoals RES2.0). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We hebben een procesvoorstel vastgesteld waardoor we programmatisch aan de ambities gaan werken. Daarbij is de organisatie rondom het programma ingericht, zijn nieuwe medewerkers geworven en wordt gewerkt aan het programmaplan en de uitvoeringsagenda's. | |
4.2 We ondersteunen het Netwerk Energieneutraal | |
We blijven het Netwerk Energieneutraal ondersteunen. Dat doen we door middelen beschikbaar te stellen voor de inzet van de coördinator. Daarnaast sluiten we aan bij de bestaande werkgroepen. Hiermee faciliteren we bedrijven en instellingen die bijdragen aan de energietransitie en halen we op wat er onder deze partijen leeft. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
We hebben het Netwerk Energieneutraal ook in 2024 ondersteund. Het Netwerk heeft ingezet op het herijken van de missie en aanpak. | |
4.3 We zetten ons blijvend in om de uitstoot van het gemeentelijk wagenpark te verminderen | |
We zetten ons blijvend in op vermindering van uitstoot van het eigen wagenpark door het zoveel mogelijk inpassen van elektrische voertuigen en gereedschappen in haar bedrijfsvoering. Daarbij wordt ook goed gekeken of deelmobiliteit een optie is voor Wijkbeheer. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Er is blijvend gekeken naar uitstoot en duurzaamheid m.b.t. het gebruik van de gemeentelijke assets (voertuigen, gereedschappen). Deze thema’s worden ook meegenomen in de uitvragen voor de aanbestedingstrajecten. | |
4.4 We richten een fonds in voor de gebiedsbijdrage uit zonneparken | |
Zodra vergunde zonneparken energie gaan leveren, gaan zij een bijdrage doen aan een duurzaamheidsfonds. Wij richten een fonds in dat deze middelen beheert. Doel van het fonds is het ondersteunen van duurzame initiatieven binnen de Noordoostpolder. Bovendien gaan we ons inzetten om te participeren in één van de zonneweiden die bij het windpark zal worden gerealiseerd. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Voor de invulling van het duurzaamheidsfonds is een enquête onder inwoners uitgevoerd en heeft een themasessie plaatsgevonden. Er is een start gemaakt met het betrekken van de Raad en het opstellen van een keuzenota | |
4.5 We verduurzamen maatschappelijk vastgoed | |
In 2023 boden wij maatschappelijke organisaties hulp bij het betalen van de hogere energiekosten. Dat was nadrukkelijk een tijdelijke maatregel. In 2024 onderzoeken we óf en hoe we deze organisaties kunnen helpen met het verduurzamen van hun gebouwen. Het gaat dan om organisaties die bijvoorbeeld een buurthuis, MFC of buitensportaccommodatie beheren. We kijken hierbij allereerst naar inzet van bestaande regelingen en programma’s. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De routekaart "verduurzaming maatschappelijk vastgoed" is in ontwikkeling. We hebben advies gegeven en een keuze voorgelegd. Er is nog geen besluit genomen. | |
4.6 We versterken de natuur en biodiversiteit | |
In 2024 blijven we kansen benutten om de biodiversiteit te versterken. Eind 2021 stelden wij beleid vast voor behoud en ontwikkeling van de biodiversiteit. In de komende jaren gaat we door met het uitvoeren daarvan. We benutten hiervoor de subsidiemogelijkheden van de provincie en onze cofinanciering uit de programmabegroting 2024-2027. Verder gaan we zoeken naar de juiste manier om de standpunten over bossenstrategie te verwerken in de juiste documenten zoals de Omgevingsvisie en de Visie Buitenwegen. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2024 zijn verschillende aanpassingen gedaan om de biodiversiteit te versterken. Zo zijn er meer verschillende soorten planten en bomen aangeplant op diverse locaties in de dorpen en in Emmeloord. | |
4.7 We zorgen voor een effectieve afvalinzameling, met accent op recycling | |
In 2024 ronden we het evaluatieproces af. Afhankelijk van de resultaten daaruit, gaan we in 2024 aan de slag met optimalisatie en verbeteringen. Dat zullen waarschijnlijk maatregelen zijn zoals meer uitleg en voorlichting, maar ook aanpassingen in de voorzieningen, zoals bijvoorbeeld aanpassing van containers bij hoogbouw. Concreet realiseren we extra ondergrondse verzamelcontainers voor plastic, blik en drankkartons (PBD) bij hoogbouw. Deze zullen medio 2024 gereed zijn. We maken hier € 435.000 voor vrij in de begroting. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De evaluatie van de invoering van recycletarief is in het voorjaar van 2024 afgerond en in april aan de Raad gezonden. De evaluatie is op 21 mei 2024 nader toegelicht aan de Raad. | |
4.8 We geven uitvoering aan klimaatadaptieve maatregelen | |
In 2020 zijn door ons stresstesten uitgevoerd om de knelpunten in kaart te brengen bij langdurige droogte, hitte en extreme regenbuien. Om ons voor te bereiden op een veranderend klimaat zijn aanpassingen nodig in zowel het fysiek als het sociaal domein. Het vraagt van ons tijdig te anticiperen op klimaatveranderingen om structurele schade te voorkomen en de kans op gezondheidsrisico’s te verkleinen. Daarom stellen we een Visie Klimaatadaptatie op. Deze visie, met daarbij het verzoek te starten met een uitvoeringsprogramma, wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de Raad. Na positieve besluitvorming gaan we aan de slag met een bijbehorend uitvoeringsprogramma. Doel van de visie is dat we meer houvast krijgen op hoe we onze leefomgeving toekomstbestendig willen inrichten door het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen. Voor 2024 is er € 60.000 beschikbaar voor nadere onderzoeken ten behoeve van klimaatadaptatie. Ook kijken we in 2024 al naar een aantal projecten zoals het project Espelervaart te Emmeloord, Maanhuizenlaan en Hoogzijde te Marknesse en het Kerkplein te Ens, om klimaatadaptieve maatregelen uit te voeren. Zo kijken we of we bestaande verharding in de openbare ruimte kunnen verminderen door aanleg van meer groen. Ook kijken we of we een gescheiden rioleringsstelsel kunnen aanleggen om afval- en regenwater te scheiden. Voor een aantal projecten hebben we Rijkssubsidie ontvangen, echter is hiervoor nog cofinanciering vanuit de gemeente nodig. In 2024 gaan we kijken welke mogelijkheden we hebben om de klimaatadaptieve maatregelen bij de genoemde projecten uit te voeren. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Vooruitlopend op het Uitvoeringsprogramma zijn aan de hand van de uitgevoerde stresstesten een 8-tal projecten voorgesteld om bij het uitvoeren van Klimaatadaptieve maatregelen in aanmerking te komen voor de Impulsgelden. Deze Impulsgelden zijn bedoeld om een versnelling te realiseren voor de uit te voeren Klimaatadaptieve maatregelen naar 2050. Het Rijk heeft positief beschikt op onze aanvraag voor de ingediende projecten. | |
4.9 Vaststellen van de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) Flevoland | |
Klimaat Adaptief Flevoland (KAF) is een netwerkorganisatie, waarin de zes Flevolandse gemeenten op regionale schaal samenwerken met de provincie, het waterschap, de GGD en Rijkswaterstaat. Het doel van het vaststellen van de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) beoogt:
Begin 2024 worden de uitgangspunten van klimaatadaptatie (RAS), vanuit de KAF ter besluitvorming voorgelegd. Een uit te voeren initiatief vanuit de RAS voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen is het creëren van een gezamenlijke subsidiepot voor onze inwoners door op eigen terrein klimaatadaptieve maatregelen uit te voeren. Het gaat om financiële ondersteuning voor maatregelen die variëren tussen de aanschaf van een regenton tot aanleg van een groen dak. De hiervoor gereserveerde financiële bijdrage van onze gemeente van € 15.625 maakt onderdeel uit van het bij 4.11 vermelde budget van € 60.000 voor 2024 uit de perspectiefnota. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De Regionale Adaptatie Strategie (RAS) Flevoland is dit jaar door de provincie, het Waterschap en de deelnemende gemeenten ondertekend. In 2024 is de beschikbaar gestelde subsidie voor inwoners voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen volledig besteed. | |
4.10 We gaan verder met warmtetransitie en gaan daarmee energiearmoede tegen | |
We begeleiden wijken en dorpen bij de overgang naar aardgasvrij. We beginnen met wijken of dorpen waar al initiatieven zijn ontstaan en stellen met hen een uitvoeringsplan op. Een voorbeeld is | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Sinds juli 2024 hebben we een nieuw energieloket om inwoners te informeren. | |
4.11 We werken aan een robuuste energie-infrastructuur en bieden ruimte aan pilots en experimenten | |
We gaan in gesprek met initiatiefnemers om pilots en experimenten uit te voeren voor duurzame energieopwekking, -conversie en -opslag. Vanuit de “ja, mits” gedachte. Dit kan zijn via batterijen, alternatieve energiedragers zoals waterstof of innovaties op het gebied van energiemanagement. Hiervoor zoeken we met initiatiefnemers naar passende mogelijkheden in ruimtelijke procedures, wet- en regelgeving. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het bestemmingsplan voor batterijopslag aan Westermeerdijk is vastgesteld. We hebben de energyhub Stream Energy in Emmeloord ondersteund. We hebben meegewerkt aan het waterstofinitiatief ROGER in Marknesse. Liander betrekt ons bij het actieplan Noordelijk Flevoland, waarin gezocht wordt naar ruimte om meer experimenten mogelijk te maken. | |
4.12 We werken aan een robuuste energie-infrastructuur | |
We zijn structureel en constructief in gesprek met netbeheerders Liander en TenneT over aanleg van energie-infrastructuur. We zorgen voor de ruimtelijk inpassing van nieuwe infrastructuur zoals verdeelstations en hoogspanningsmasten. We participeren als gemeente in ruimtelijke procedures en vertegenwoordigen daarbij de belangen van bedrijven en inwoners. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Liander is door gemeenten en provincies aangesproken op de vertraging bij het project NuLelie. Dit leidde tot een actieplan voor Noordelijk Flevoland (Noordoostpolder en Urk). Hierdoor komt er meer ruimte voor maatregelen om netcongestie tegen te gaan. | |
Wat zijn onze ambities? | |
5. We houden de Noordoostpolder veilig | |
Omschrijving | |
Iedereen in de Noordoostpolder heeft recht op veiligheid: achter de voordeur en in de openbare ruimte. We willen dat onze inwoners zich veilig voelen en veilig zijn in de Noordoostpolder. | |
Wat gaan we in 2024 hiervoor doen? | |
5.1 We houden aandacht voor de zichtbaarheid van de Boa’s op straat | |
Noordoostpolder scoort in de Veiligheidsmonitor 2022 goed. Onze inwoners storen zich het meest aan te hard rijden, parkeerproblemen en hondenpoep. Ze vinden daarnaast dat onze gemeentelijke handhavers onvoldoende zichtbaar zijn. De afgelopen jaren is de formatie van onze toezichthouders/opsporingsambtenaren tijdelijk uitgebreid met 2 fte naar 5,9 fte. Deze formatie is structureel wenselijk. Er zijn veel meer meldingen over afval, ondermijning en er is uitbreiding van parkeerzones en wegsleepregeling. De plek van boa’s binnen het veiligheidsbestel, de samenwerking met de politie en hun eigen veiligheid vragen daarbij serieuze aandacht. Landelijk wordt gewerkt aan het herijken van het beleid voor de boa’s. Onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en de politie zijn vaak het eerste aanspreekpunt in de wijk. Zij komen soms in heftige situaties terecht. Voor een goede samenwerking tussen de boa’s en de politie is in 2023 een handhavingsarrangement opgesteld. Er zal conform dit handhavingsarrangement worden gewerkt. Daarnaast komen er, wanneer er ruimte is, meer boa’s in de openbare ruimte. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De formatie van de boa’s is structureel uitgebreid naar 5,4 fte en 0,5 incidenteel. | |
5.2 We bestrijden ondermijnende criminaliteit | |
De aanpak van ondermijning heeft nog steeds prioriteit. Onze focus ligt daarbij op de bedrijventerreinen en het buitengebied. Naast het vergroten van bewustwording en meldingsbereidheid bij inwoners voeren we controles uit, al dan niet met partners zoals belastingdienst en politie. We geven de bestuurlijke aanpak steeds verder vorm. Hiervoor zetten we verschillende instrumenten in, zoals een lokaal ondermijningsoverleg en het uitvoeren van de wet Bibob, het Damoclesbeleid en het opleggen van lasten onder dwangsom. Onze aanpak geven we in nauwe samenwerking met de buurgemeenten Dronten, Urk en het RIEC vorm. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De aanpak van ondermijning is een prioriteit in het lopende Integraal Veiligheidsbeleid. Mede door deze prioritering en het eerder uitgebrachte Rekenkamerrapport 'Stenen lichten' is er gewerkt aan de intensivering van de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. In 2024 zijn er gesprekken, trainingen en bewustwordingscampagnes gevoerd met ondernemers en inwoners, evenals voor de interne gemeentelijke organisatie. Daarnaast zijn alle interne en regionale overleggen ingericht en worden er periodiek casusoverleggen gevoerd. Deze intensivering heeft ertoe geleid dat er twee RIEC-casuïstieken zijn besproken in 2024. Daarnaast zijn wij in 2024 begonnen met de implementatie van WEB-IQ, een Osint-tool die informatie geeft bij de bestrijding van ondermijnende criminaliteit bij bijvoorbeeld integrale controles. De privacy toets hiervoor is afgerond en het systeem zal vanaf Q1 2025 in gebruik genomen worden. | |
5.3 We vergroten bewustwording van en weerbaarheid tegen cybercriminaliteit | |
Ook de aanpak van cybercriminaliteit is een prioriteit in het veiligheidsbeleid. Met het project Hackshield, een online game, maken we de jeugd en via hen ouders, “spelenderwijs” (meer) bewust van en weerbaar tegen de gevaren van de digitale wereld. Met partners als het ROC en de politie zetten we ook in op voorlichting aan ondernemers en inwoners. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Net als ondermijning is digitale veiligheid en cybercriminaliteit geprioriteerde onderwerpen binnen het Integraal Veiligheidsbeleid. Om hier uitvoering aan te geven, werken wij in het district Flevoland nauw samen op dit thema. Er is een gezamenlijk actieprogramma waarbij interventies worden opgezet voor drie doelgroepen: ouderen, jongeren (jeugd) en ondernemers. Hierbij wordt gewerkt aan bewustwording en weerbaarheid. Om dit te bereiken, hebben we onder andere via sociale media en de krant aandacht besteed aan veilig internetten en bankpasfraude. Naast de interventies wordt er samen met partners gekeken naar de ontwikkelingen binnen dit relatief nieuwe domein. Hiermee wordt geprobeerd gerichter te werken en op die manier zo effectief mogelijk te zijn. | |
5.4 We verstevigen de koppeling tussen zorg en veiligheid in onze aanpak | |
Nauwe samenwerking tussen veiligheidspartners en partners in de zorg is essentieel om complexe problematiek aan te kunnen pakken. De afgelopen jaren hebben we ingezet op opzetten van een persoonsgerichte aanpak (PGA), zowel voor volwassenen als jeugd. In deze werkwijze is ook het acteren op signalen van bijvoorbeeld radicalisering of mensenhandel geborgd. De PGA-werkwijze zetten we voort. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De eerste inrichting van de persoonsgerichte aanpak (PGA) is in de voorbije jaren afgerond en daarom zijn wij in 2024 begonnen met de doorontwikkeling van het proces. Dit is gedaan aan de hand van een PGA-ontwikkelsessie. De ontwikkelingen zien toe op de samenwerking met in- en externe partners en de verslaglegging van de PGA-overleggen door middel van een digitaal ondersteunend systeem. De PGA-aanpak is in 2024 veelvuldig ingezet. Binnen radicalisering en mensenhandel is er begonnen met een evaluatie van de ingerichte aanpakken. Verder is de adviseur zorg en veiligheid nauwer betrokken bij de afdeling Sociaal Domein in het bijzonder de beleidsmedewerkers. En zijn er meerdere casussen geweest binnen het Zorg- en veiligheidshuis. | |
5.5 We investeren in onze lokale crisisorganisatie | |
We werken nauw samen met de Veiligheidsregio Flevoland om incidenten, crises en rampen in onze gemeente te voorkomen en bestrijden. Nadrukkelijk besteden we aandacht aan de paraatheid van onze gemeentelijke crisisorganisatie (Bevolkingszorg). | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2024 is de focus gelegd op het versterken van de samenwerking tussen de gemeente Noordoostpolder, de andere vijf gemeenten in de regio en de veiligheidsregio. Dit heeft geleid tot meer inzicht in de huidige staat van onze interne crisisorganisatie (bevolkingszorg). | |
5.6 We geven uitvoering aan het nieuwe integraal veiligheidsplan | |
In 2023 wordt het nieuwe meerjarig veiligheidsbeleid van de gemeente Noordoostpolder opgesteld. We stellen voor 2024-2025 een tweejarig uitvoeringsplan op om met gerichte activiteiten uitvoering te geven aan de doelstellingen en ambities van het veiligheidsbeleid. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
In 2024 is het Integraal Veiligheidsbeleid vastgesteld in de gemeenten Dronten, Noordoostpolder en Urk. Vervolgens is er op de gezamenlijke thema's een uitvoeringsplan gemaakt. Dit plan richt zich op het behalen van de vastgestelde doelen en ambities. | |
5.7 We blijven bij de veiligheidsregio aandacht vragen voor de brandweervrijwilligers | |
De brandweervrijwilligers uit Noordoostpolder zijn in dienst bij de Veiligheidsregio Flevoland, maar wij voelen ons nauw met hen verbonden. We vragen blijvend aandacht voor hun positie en de werving van nieuwe collega’s. Met de nieuwbouw van diverse brandweerposten dragen we als gemeente bij aan een goede huisvesting en werkplek voor de brandweervrijwilligers. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
De huidige bezetting van de brandweervrijwilligers in Noordoostpolder is op orde. Met de komende nieuwbouw van de kazernes in de dorpen dragen we bij aan een prettige en professionele werkomgeving. De locatiekeuze van de nieuwe brandweerkazerne is bijna afgerond en de start van de bouw van de eerste kazerne is voorzien in Q3 van 2025. | |
5.8 We zetten in op camerabewakingssystemen op gemeentelijke gebouwen en scholen | |
Ter beveiliging van onze mensen, middelen en gebouwen zijn onze gemeentelijke gebouwen voorzien van beveiligingscamera’s. Deze moeten vervangen worden. Ook is uitbreiding van camerabewaking bij schoolgebouwen nodig. Camera’s werken preventief als het gaat over vandalisme. Dit vraagt een investering van € 120.000 die in 10 jaar wordt afgeschreven. De jaarlijkse afschrijvingslast van € 12.000 verwerken we in de begroting. | |
Voortgang activiteit | Toelichting |
Het project vervanging CCTV vraagt een langere voorbereiding. Één-op-één vervanging blijkt te summier. Er zijn eisen op wet- en regelgeving, onder andere rondom het vastleggen en beheren van privacygevoelige informatie. Daarnaast zijn er wensen met betrekking tot meer en betere camera’s en een bredere scope. We gaan het project daarop aanpassen, waarna de uitvoering volgt. | |