Gemeenschappelijke regeling
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Veiligheidsregio (VRF) is ingesteld om de inwoners van onze regio beter te beschermen tegen de risico’s van branden, rampen en crises. De diensten en besturen werken samen in: brandweerzorg, crisisbeheersing, handhaving van de openbare orde en veiligheid, geneeskundige hulpverlening bij rampen en rampenbestrijding.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Kansen en ontwikkelingen
In 2024 hebben Veiligheidsregio Flevoland en Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek middels een bestuurlijk besluit de samenwerking verder vormgegeven aan de hand van het harmonisatiemodel mens en systemen. Er is een nieuw regionaal beleidsplan 2025-2028 met het bijbehorende Regionaal Risicoprofiel vastgesteld.
- In 2024 is het programmaplan vastgesteld voor het programma versterking crisisbeheer. Er is gestart met de prioritaire doelen.
- Er is een programmaplan vastgesteld voor het programma versterking informatievoorziening. Diverse activiteiten zijn voorbereid en opgestart.
- De meldkamer Midden-Nederland zal in 2025 operationeel worden. In 2024 is er gewerkt aan de harmonisatie van de meldkamerprocessen, de inrichting van één centrale personeelsorganisatie en de uitwerking van de governance van de meldkamer.
- In 2024 is door de samenwerkende veiligheidsregio's de eerste jaarlijkse audit van de CO2-prestatieladder niveau 3 behaald en de aanbesteding van de eerste volledig elektrische repressieve vrachtwagen gepresenteerd.Risico’s
In de programmabegroting 2024 heeft de VRF een aantal (financiële) risico’s vastgelegd, zoals het risico op een datalek, de niet verzekerde inventaris, de gevolgen van het verplichtend karakter brandweerpersoneel (voorheen: taakdifferentiatie) en het beëindigen van de samenwerking met de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Voor ieder risico zijn beheersmaatregelen getroffen.- Als gevolg van Europese regelgeving is de verplichte cosignatie en kazernering van vrijwilligers niet langer mogelijk. Landelijk staat de afschaffing hiervan bekend onder de projectnaam 'Verplichtend Karakter'. Besluitvorming over een mogelijk financiering vanuit Rijk is al meermaals uitgesteld, waardoor de onzekerheid blijft voortbestaan.
- In 2024 is helaas ook gebleken dat de onrust en geopolitieke dreiging in de wereld toeneemt. De Veiligheidsregio volgt deze ontwikkeling en anticipeert hierop, onder meer door de crisisbeheersing te versterken.Het boekjaar 2024 is afgesloten met een negatief resultaat van €2.320.068. (begroot bestuursrapportage 2024: €2.582.000) Er wordt voorgesteld om dit te dekken middels het vragen van een extra bijdrage van de deelnemende gemeenten, in overeenstemming met de vastgestelde begrotingswijziging naar aanleiding van de bestuursrapportage 2024.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
3.918.742
Jaarrekening 2023
3.182.281
Bijdrage verantwoord op taakveld
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
-2.320.068
-1.562.234
Eigen vermogen
10.031.487
8.806.681
Vreemd vermogen
13.063.562
12.595.019
1.2 GR IJsselmeergroep
1.2 GR IJsselmeergroep
Emmeloord/Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Gemeenten Lelystad, Urk en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze verbonden partij voert de Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. De GR heeft een werkmaatschappij maar de feitelijke uitvoering van de WSW is ondergebracht bij Concern voor Werk. Binnen de GR zijn afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeenten en Concern voor Werk om tekorten te voorkomen. In Noordoostpolder levert Concern voor Werk diensten als schoonmaak en catering voor de WerkCorporatie.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De GR IJsselmeergroep maakt een transitie door naar een sociale onderneming. De transitie naar een sociale onderneming realiseert een financieel voordeel door vernieuwende producten en diensten en een krachtige voorbeeldwerking naar lokale en regionale werkgevers voor een brede inzetbaarheid van arbeidspotentieel.
In het strategisch plan ‘Op naar 2030’ wordt richting gegeven aan de doorontwikkeling van de organisatie. Kernpunt is de omslag van WSW-organisatie naar sociale onderneming waarbij de infrastructuur van Concern voor Werk zal blijven worden benut voor de uitvoering van re-integratie activiteiten van de werkcoöperatie Noordoostpolder.
Ten minste 50% van het personeelsbestand van de sociale onderneming bestaat uit mensen met een arbeidsbeperking. Het wordt steeds moeilijker om de ‘balans’ van ca. 50% te handhaven en de kosten van de overige 50% worden steeds hoger. Werkdruk en verzuim verdienen ook extra aandacht, naast goede CAO-afspraken met het Rijk voor de werknemers.
Eind 2024 hadden 396 personen een Wsw-dienstbetrekking (in 2023 waren dat er 423). Gemiddeld over 2024 waren dat 379 fte en 392 arbeidsjaren. Bij een arbeidsjaar is rekening gehouden met de handicapcategorie, waarbij een ernstig handicap telt als het ware voor 1,25 fte.Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven, wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten. De afgelopen jaren is een redelijke reserve opgebouwd.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
224.928
Jaarrekening 2023
227.262
Bijdrage verantwoord op taakveld
6.4 Begeleide participatie
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
74.000 (voorlopig)
71.000
Eigen vermogen
3.326.000 (voorlopig)
2.660.000
Vreemd vermogen
5.543.000 (voorlopig)
4.728.000
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten uit Flevoland, de gemeenten Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Gooise Meren en de provincies Flevoland en Noord-Holland
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze GR voert taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Deze taken omvatten onder andere het verlenen van vergunningen en uitvoeren van toezicht en handhaving voor het basistakenpakket. Dit pakket, dat gemeenten verplicht moeten onderbrengen bij een omgevingsdienst, bestaat voor een groot deel uit milieutaken en verder uit taken op het gebied van bodem, asbest en geluid. De gemeente Noordoostpolder heeft alleen het basistakenpakket belegd bij de omgevingsdienst.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Er is hard gewerkt aan het Uitvoeringsprogramma en het Ontwikkelplan is in uitvoering. Verder is het resultaat van de actieve werving en selectie goed zichtbaar. In 2024 heeft de OFGV veel nieuwe medewerkers aangenomen en ingehuurd en was de uitstroom laag. Helaas is het ziekteverzuim nog steeds relatief aan de hoge kant; er wordt aan gewerkt om dit lager te krijgen.
In eerdere rapportages was de verwachting opgenomen dat de doelstellingen uit het Uitvoeringsprogramma grotendeels gerealiseerd kon worden. Nu 2024 erop zit, kan geconcludeerd worden dat de OFGV deze lijn tot het einde van het jaar heeft doorgezet. Naast de ambitieuze doelen van de Innovatieagenda en het Ontwikkelplan, zijn de verwachtingen voor de reguliere werkzaamheden ook grotendeels gerealiseerd.Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
1.743.815
Jaarrekening 2023
1.642.039
Bijdrage verantwoord op taakveld
7.4 Milieubeheer
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
144.368 (voorlopig)
1.169.879
Eigen vermogen
2.781.502 (voorlopig)
3.173.135
Vreemd vermogen
3.695.465 (voorlopig)
4.693.261
1.4 GR GGD Flevoland
1.4 GR GGD Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de provincie Flevoland. GGD Flevoland is het centrale punt waar bewoners, gemeenten en samenwerkingspartners terecht kunnen met alle vraagstukken op het gebied van de openbare gezondheidszorg.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hún leven te halen. Dat is de missie van GGD Flevoland. Want mensen die zich gezond en veilig voelen, doen actiever mee aan het leven. In de samenleving probeert iedereen alles uit het leven te halen met de mogelijkheden die ze hebben. Dat maakt hen gelukkiger en zelfredzamer. Het ervaren van zelf te kunnen kiezen. De kwaliteit van leven stimuleert hen om gezonde keuzes te maken. Lekker in je vel zitten geeft plezier aan je leven!
Gezond Opvoeden: Het is belangrijk dat iedereen zo gezond mogelijk opgroeit en leeft. Positieve gezondheid is de basis voor het handelen van GGD Flevoland. Gezondheid is meer dan niet ziek zijn. De publieke gezondheidszorg is bedoeld om de gezondheid van alle inwoners van Flevoland te bewaken, te beschermen en te bevorderen. Ook als mensen daar niet altijd om vragen. GGD Flevoland werkt in opdracht van de zes gemeenten in Flevoland. De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich Lelystad. De aandacht is speciaal gericht op mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden.Preventie: Preventie (voorkomen van) is de belangrijkste activiteit van GGD Flevoland. Het is gericht op het helpen bij een gezonde leefstijl. In een gezonde omgeving, die meehelpt aan het voorkomen van. Als GGD proberen we de gezondheidsverschillen te verkleinen. Gezondheid moet overal terugkomen en bij de gemeenten hoog op de agenda staan. Als GGD laten we zien wat we doen en onderbouwen dit met data. Dat inzicht delen we met de inwoners van Flevoland.
De komende jaren ligt er onder andere de taak om goed vorm te geven aan het Integraal Zorgakkoord en gemeenschappelijke uitvoering van zorgtaken bij bv. Het Vlie. Dit alles staat uitgewerkt in het meerjarenbeleidsplan en uitvoeringsplan 2023-2029 ‘Een gezonde toekomst in Flevoland’. Waar dit financieel mogelijk is wordt er in de volle breedte geïnvesteerd in het versterken van de publieke gezondheid in Flevoland.
Er is in 2024 hard gewerkt om de JGZ 0-4 dienstverlening op Urk en in de gemeente Noordoostpolder over te nemen van Zorggroep Oude en Nieuwe Land. Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen om per 1 januari 2025 de dienstverlening van de JGZ 0-4 binnen JGZ Almere over te brengen naar GGD Flevoland. Hiermee is het onderdeel JGZ binnen de GGD versterkt. Daarnaast is er sterk ingezet op diverse samenwerkingsverbanden.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
1.341.772
Jaarrekening 2023
1.215.700
Bijdrage verantwoord op taakveld
7.1 Volksgezondheid
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
11.000 (voorlopig)
310.000
Eigen vermogen
7.074.000 (voorlopig)
7.057.000
Vreemd vermogen
22.034.000 (voorlopig)
25.554.000
Vennootschappen en corporaties
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Den Haag
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Nederlandse overheden (50% Rijk en 50% gemeenten, provincies en waterschappen)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De kosten van financiering voor de gemeente en haar burgers zo laag mogelijk houden.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Over het verslagjaar 2024 heeft de BNG een nettowinst gerealiseerd van EUR 294 miljoen. Dit is EUR 40 miljoen hoger dan in 2023. Deze prestatie uit zich eveneens in een hoger rendement op het eigen vermogen van 6,4% vergeleken met vorig jaar (5,5%). De groei van de leningen portefeuille en hogere liquiditeitsopslagen voor overheden en publieke sector entiteiten hebben bijgedragen aan dit resultaat.
Bij een faillissement is de waarde van het aandelenkapitaal het maximale risico voor de gemeente Noordoostpolder. De BNG beschikt over een zogenaamde triple A rating (hoogste kredietwaardigheidscijfer) en valt onder het strenge toezicht van de ECB, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat de BNG failliet gaat. Ook gezien de geringe omvang van het aandelenkapitaal zijn de financiële risico's gering.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
294.000.000
254.000.000
Eigen vermogen
4.777.000.000
4.721.000.000
Vreemd vermogen
123.614.000.000
110.834.000.000
2.2 Vitens N.V.
2.2 Vitens N.V.
Utrecht
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Provincies en gemeenten in Friesland, Overijssel, Flevoland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Gelderland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Vitens staat als leverancier van een eerste levensbehoefte midden in de maatschappij. Ze zorgen voor betrouwbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Er wordt gewerkt aan drie strategische doelen: continuïteit, schone en beschikbare bronnen en optimale service en dienstverlening.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat de kwantiteit en de kwaliteit onder druk. De vraag stijgt door bevolkingsgroei, droogte als gevolg van klimaatsveranderingen en door het toenemende gebruik door klanten en industrie. Door vervuiling van het grond- en oppervlaktewater door restanten van gewasbeschermingsmiddelen, mest, industriestoffen en medicijnresten staat de kwaliteit onder druk.
Vitens staat de komende jaren voor een enorme investeringsopgave. Om de financieringspositie binnen de geldende WACC-regelgeving zo optimaal mogelijk te versterken worden enkele uitgangspunten gewijzigd: zo worden droogteschaderisico’s doorberekend, het vastrecht verlaagd en de tarieven verhoogd.De drinkwatertarieven zijn in 2024 hoger ten opzichte van 2023, waardoor de drinkwater omzet is gestegen (ondanks de dalende afzet). Het resultaat na belastingen is €34,5 miljoen (2023: €27,2 miljoen) en is daarmee hoger dan voorgaand jaar. Door lagere bestedingen, deels gepland en deels als gevolg van krapte op de arbeids- en aannemersmarkt is het bedrijfsresultaat boven budget uitgekomen.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
34.500.000 (voorlopig)
27.200.000
Eigen vermogen
713.600.000 (voorlopig)
677.700.000
Vreemd vermogen
1.684.800.00 (voorlopig)
1.559.700.000
2.3 Wadinko N.V.
2.3 Wadinko N.V.
Zwolle
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
De gemeenten Hellendoorn, Hof van Twente, Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Meppel, Olst-Wijhe, Ommen, Steenwijkerland, Tubbergen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle, Kampen, Losser, Noordoostpolder, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Twenterand, Urk, Wierden en Provincie Overijssel
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij die gezonde, duurzame bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid wil stimuleren en behouden in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe. Wadinko doet dit met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken.
Risico's kansen en ontwikkelingen
Het financiële risico is beperkt tot het aandelenkapitaal. In haar beleidsplan 2021 – 2026 koerst Wadinko op continuering met aandacht voor groei, innovatie en maatschappelijk ondernemen, versterking van de human capital agenda en het stimuleren van samenwerking in de regio. Daarnaast wil Wadinko nieuwe participaties meer beoordelen op hun duurzaamheidsagenda.
In 2023 heeft Wadinko € 37.359 dividend 2022 uitgekeerd aan gemeente Noordoostpolder.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
1.854.653
Eigen vermogen
n.b.
82.924.139
Vreemd vermogen
n.b.
8.721.146
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
Alkmaar
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
HVC heeft 51 aandeelhoudende gemeenten en 8 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
HVC is een duurzaam energie- en afvalbedrijf van 51 gemeenten en 8 waterschappen. Zij dragen bij aan het klimaat door energie schoon op te wekken en afval te hergebruiken.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De gemeente Noordoostpolder is een van de aandeelhouders van het afvalverwerkingsbedrijf HVC en staat deels garant voor dit bedrijf. In verband met de financiële positie van HVC is in de aandeelhoudersvergadering van december 2012 besloten om de garantstelling van gemeenten voor leningen ten behoeve van alle afvalactiviteiten van HVC te laten gelden, tot een maximum van € 670 miljoen (bedoeld voor (her)financieringen van vervangingsinvesteringen en modificaties aan bestaande activa). De aandeelhouders staan garant voor de leningen ten behoeve van activiteiten die op hen betrekking hebben. De totale omvang van de gegarandeerde leningen aandeelhouders A bedragen eind 2023 € 565.252.000. Op een totaal van 3.705 aandelen A betekent dit voor de gemeente Noordoostpolder met 62 aandelen, een garantstelling van € 9,5 miljoen. Hiervan wordt in 2024 zoals gebruikelijk 1% als garantstellingsprovisie aan de aandeelhouders A uitgekeerd.
HVC is een verbonden partij. Via de 2 keer per jaar plaatsvindende Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA, medio juni en medio december) houden wij toezicht en inzicht in de dagelijkse bedrijfsvoering en op de begroting en jaarrekening.
De ambitie van de landelijke overheid is om te komen tot 30 kilo restafval per persoon/per jaar. De raad van de Noordoostpolder koos ervoor om in Noordoostpolder te kiezen voor 60 kilo restafval in 2025. Mede door invoering van het Recycle Tarief per 1 januari 2021 is dit van ca. 120 kilo restafval per persoon/per jaar teruggelopen naar ca. 96 kilo. In 2023 is invoering van het Recycle Tarief geëvalueerd en zal verder gekeken worden naar de gewenste ontwikkelingen.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
34.897.000
Eigen vermogen
n.b.
231.154.000
Vreemd vermogen
n.b.
802.173.000
2.5 Enexis Holding N.V.
2.5 Enexis Holding N.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Enexis was netbeheerder binnen de gemeente Noordoostpolder. Begin 2016 is het verzorgingsgebied overgegaan op Liander. De aandelen van Enexis zijn echter nog in handen van de gemeente Noordoostpolder. De raad van gemeente Noordoostpolder heeft eind 2023 een amendement aangenomen met als strekking de inspanning om in 2024 de aandelen in Enexis te verkopen. Als uitvoering van het amendement zijn inmiddels de aandelen binnen Enexis ten verkoop aangeboden.
Risico's kansen en ontwikkelingen
In 2024 realiseerde Enexis een nettowinst van €254 miljoen Vergeleken met 2023 betekent dit een winststijging van €182 miljoen. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van gestegen omzet door tariefstijgingen.
Afgelopen jaar gaf Enexis circa €1.5 miljoen per dag meer uit aan de energietransitie dan ze via de tarieven ontvingen. Net als in de afgelopen jaren en naar verwachting ook de komende jaren. Hierdoor verslechterd de financiële positie. Om te kunnen blijven investeren, gaven ze afgelopen jaar succesvol een vierde groen obligatie uit. De financiële stabiliteit en kredietwaardigheid wordt zo goed mogelijk bewaakt.Enexis is financieel gezond. De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
De voorgestelde dividenduitkering is voor 2024 gebaseerd op 50% van de winst uit gewone bedrijfsvoering na belastingen van €254 miljoen. De voor 2024 voorgestelde dividenduitkering bedraagt €0,85 per aandeel (in 2023 was dit €0,24 per aandeel). Voor de gemeente Noordoostpolder betekent dit circa een bedrag van €27.500
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
254.000.000 (voorlopig)
72.000.000
Eigen vermogen
5.538.000.000 (voorlopig)
5.320.000.000
Vreemd vermogen
5.949.000.000 (voorlopig)
3.445.000.000
2.6 WerkCorporatie B.V.
2.6 WerkCorporatie B.V.
Emmeloord
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Gemeente Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Enig aandeelhouder
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Werkcorporatie is opgericht om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en te houden. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de Participatiewet.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De Werkcorporatie voert een taak uit waarvoor het gemeentebestuur verantwoordelijk is en blijft, namelijk de begeleiding van inwoners naar de arbeidsmarkt. De gemeente heeft zeggenschap over de financiële, beleidsmatige en uitvoeringskaders. De uitgangskaders voor de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de WerkCorporatie staan, naast de raamovereenkomst, contourennotitie en het bedrijfsplan, beschreven in het beleidsplan Krachtig Noordoostpolder 2.0, waaronder specifiek het deelplan participatie. Het participatiebudget van de gemeente is beperkt, maar de afgelopen jaren toereikend geweest. Dankzij ESF-subsidie heeft de WerkCorporatie budget in kunnen zetten voor intensieve begeleiding aan kandidaten die niet uit de reguliere begroting betaald kunnen worden. Sinds 2021 ligt er ook een bezuinigingstaak bij de WerkCorporatie van € 100.000 per jaar. Samen met de gemeente wordt dit gemonitord en wordt gekeken naar de continuering van het aanvragen van ESF-subsidie.
De doelstellingen die de WerkCorporatie in samenwerking met de gemeente opstelt, zijn gericht op de uitstroom richting regulier werk. Daarnaast zijn er steeds meer ontwikkelingen waar de WerkCorporatie een rol in speelt, waaronder het begeleiden van statushouders (die moeten participeren), jongeren en Oekraïners naar werk. Hier liggen kansen en risico’s voor de bedrijfsvoering van de WerkCorporatie. Drie andere belangrijke ontwikkelingen zijn:
- De toename van kandidaten met een arbeidsbeperking die via de WerkCorporatie aan de slag zijn bij bedrijven. Deze positieve ontwikkeling als gevolg van de Participatiewet betekent tevens dat de begeleidingskosten voor de WerkCorporatie toenemen.
- Het ontwikkelen van het Regionaal WerkCentrum, waar alle inwoners en werkgevers met vragen over arbeid en personeel terecht kunnen. Het betekent voor de WerkCorporatie een nieuwe manier van samenwerken met partijen in Flevoland.
- De WerkCorporatie werkt steeds nauwer samen met andere partijen in Noordoostpolder. Zo is er een samenwerking opgestart met Carrefour en ROC Friese Poort om inwoners en onbenut arbeidspotentieel te ondersteunen in hun hulpvraag over werk of scholing.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
1.461.585
Jaarrekening 2023
1.396.778
Bijdrage verantwoord op taakveld
6.5 Arbeidsparticipatie
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
24.302 (voorlopig)
1.656
Eigen vermogen
174.450 (voorlopig)
150.148
Vreemd vermogen
352.246 (voorlopig)
298.551
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
Lelystad
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Almere, Urk, Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Horizon B.V. (voorheen OMFL)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Technofonds richt zich op het financieren van het innovatieve MKB en innoverende technostarters die met nieuwe risicovolle technologie in een relatief vroege fase willen (door)groeien. Het is een revolverend fonds, dat wil zeggen dat de middelen die vrijkomen door bijvoorbeeld verkoop van participaties of aflossing van leningen, opnieuw binnen het fonds worden uitgezet.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De verleende steun valt binnen de minimumgrenzen die volgens de Europese regels zijn gesteld aan staatssteun. Verleende achtergestelde geldleningen zijn tevens marktconform. Het risico voor de gemeente beperkt zich tot de aan het Technofonds verstrekte middelen waarvoor geen waarde in de balans is opgenomen. Betrokken partijen onderzoeken de mogelijkheid tot het vereenvoudigen van de structuur van de Flevolandse fondsen waaronder Technofonds Flevoland B.V.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
-1.146.261
Eigen vermogen
n.b.
6.711.756
Vreemd vermogen
n.b.
10.801
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
Risico's kansen en ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
-36.040
Eigen vermogen
n.b.
1.443.974
Vreemd vermogen
n.b.
31.981
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
Amsterdam
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voorgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero). De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De verwachting was dat deze B.V. eind 2019, begin 2020 zou worden opgeheven. Dat is niet gebeurd. CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Aterro Holding B.V.), in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Bijdrage verantwoord op taakveld
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
-125.730
Eigen vermogen
n.b.
84.349
Vreemd vermogen
n.b.
64.446
Verenigingen
5.1 VNG
5.1 VNG
Den Haag
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Nederlandse gemeenten en Curaçao, Bonaire, Saba, St. Eustatius, Aruba en enkele tientallen gewesten
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De VNG werkt aan een krachtige lokale overheid. Dat doen zij door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Gemeenten hebben te maken met grote opgaven. De rol van VNG als netwerkorganisatie is om de belangen van de gemeenten te behartigen. Dit doen ze door steeds meer met het Rijk aan tafel te zitten als gelijkwaardige partner.
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.Voor de VNG was 2023 in financieel-economisch opzicht een stabiel jaar. Wel is nog goed zichtbaar dat we te maken hadden met nog steeds hoge inflatie. Dit leidt tot aanzienlijk hogere kosten voor huisvesting. Positieve financiële ontwikkelingen zijn het goede rendement op de effectenportefeuille die de VNG aanhoudt, als ook het rendement van de dochterbedrijven. En er is een toename van subsidie gefinancierde projecten.
De VNG sloot het jaar af met een negatief bedrijfsresultaat van €3,5 mln. Dit is conform het besluit van de ALV in 2018 om het eigen vermogen gefaseerd in te zetten. Het uiteindelijke jaarresultaat is positief door het rendement op de effectenportefeuille en andere rentebaten. Het positief jaarresultaat over 2023 bedraagt 2,8 mln.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
245.634
Jaarrekening 2023
231.512
Bijdrage verantwoord op taakveld
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
2.824.000
Eigen vermogen
n.b.
56.301.000
Vreemd vermogen
n.b.
118.819.000
5.2 VNG Flevoland
5.2 VNG Flevoland
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Gemeenten in Flevoland
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's kansen en ontwikkelingen
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024
1.997
Jaarrekening 2023
1.922
Bijdrage verantwoord op taakveld
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Jaarrekening 2024
Jaarrekening 2023
Resultaat
n.b.
n.b.
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.